12.8 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Innowacyjność w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Odpowiedzią na obecną sytuację na polskim rynku oraz obawy przedsiębiorców jest nowoczesne zarządzanie łańcuchem dostaw. Tylko co ono oznacza we współczesnej logistyce zaopatrzenia?

Zarządzanie łańcuchem dostaw czy z angielskiego SCM (Supply Chain Management) polega na zintegrowaniu producentów, dostawców, magazynów i sklepów w celu przepływu produktów, usług oraz informacji. Dzięki odpowiedniemu planowaniu, realizacji, kontroli oraz ciągłemu monitorowaniu łańcucha dostaw obniżamy koszty dystrybucji, zwiększamy standardy obsługi i prowadzimy do satysfakcji klienta. Jednak w dzisiejszych, niezwykle wymagających czasach, teoria to za mało. Potrzebujemy nowoczesnych i skutecznych rozwiązań technologicznych.

Wyzwania, które stawiają konsumenci

Badania przeprowadzone przez Morai Logistics Inc wskazują, że w roku 2014 tylko 35% konsumentów było w stanie poczekać cały tydzień na swoją przesyłkę. Dla porównania dwa lata wcześniej cierpliwych klientów było więcej, bo 50 procent. To oznacza, że w przyszłych latach dłuższy czas oczekiwania na przesyłkę będzie nie do zaakceptowania. Na świecie wielkie firmy takie jak Google, Ebay oraz Amazon proponują same-day delivery, czyli dostawę jeszcze tego samego dnia. Natomiast Ebay i Amazon poszły o krok dalej i zaoferowały dostawę w ciągu jednej godziny!

Jak sprostać wymaganiom klientów?

Istnieją rozwiązania, które długofalowo dostarczą znacznych korzyści finansowych, jak informują specjaliści firmy logistycznej XBS Group.

EDI jest systemem elektronicznej wymiany danych. Polega na przesyłaniu komunikatów elektronicznych zamiast tradycyjnych dokumentów papierowych, które były przesyłane pocztą. Jest wiele korzyści wynikających z wdrożenia systemu EDI. Przede wszystkim, system usprawnia i skraca cykl logistyczny, dzięki czemu obniżamy koszty i eliminujemy błędy. Jak wskazuje infografika przygotowana przez firmę Virtual Logistics Inc, firma może zaoszczędzić aż 10 minut na jednym dokumencie. Do tego oszczędzając papier, dbamy o środowisko.

RFID jest systemem zdalnej identyfikacji radiowej, który wykorzystuje fale radiowe w celu przesyłania danych oraz identyfikacji obiektu. Poprzez umieszczenie na obiektach identyfikatora RFID możemy śledzić przepływ towaru na każdym etapie dystrybucji. System dostarcza dokładnych informacji o produktach w fazie produkcji, w łańcuchu dostaw czy też w sklepie. Dzięki tak zwanej widzialności, czyli bieżącej wiedzy na temat lokalizacji czy stanu towarów, sprawujemy kontrolę w procesie logistyki zaopatrzenia. Tym samym zmniejszamy straty, a zwiększamy efektywność. Co ważne, możliwe jest wielokrotne dopisywanie informacji do nośnika danych. W przeciwieństwie do kodu kreskowego, identyfikator RFID zostaje odczytany nawet w skrajnych warunkach czy pomimo zabrudzeń, oszronień itp. Poza tym dane są bardziej bezpieczne, jako że do każdego identyfikatora przypisane jest hasło.

Wschodnia filozofia Kaizen dąży do systematycznego doskonalenia organizacji poprzez wdrażanie systemów i wprowadzanie technologii. Ten sposób myślenia zachęca do ciągłego wprowadzania zmian, otwierania się na niekonwencjonalne metody działania oraz pracę zespołową. Dzięki przestrzeganiu filozofii Kaizen firmy zauważyły wzrost wykrywalności błędów, skróciły czas wytwarzania do 50% oraz zmniejszyły poziom zapasów do 80%. Z tą filozofią jest ściśle powiązany model Just-In-Time, który polega na zminimalizowaniu zapasów i skróceniu cyklu produkcyjnego. To z kolei wiąże się z mniejszymi magazynami, mniejszą liczbą pracowników oraz niższymi kosztami. Jednak ten model przynosi wiele korzyści tylko w przypadku doskonałej i precyzyjnej wymiany danych pomiędzy partnerami łańcucha dostaw. A to jest możliwe przy wykorzystaniu wcześniej wspomnianych systemów wykorzystywanych w logistyce zaopatrzenia.

W zarządzaniu dostawami, w odróżnieniu od innych dziedzin życia, przewidywalność jest jak najbardziej wskazana.

Źródło: XBS Group

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili