Transport powinien korzystać z kolei

19

Niekończące się remonty dróg, przebudowy skrzyżowań i moda na budowanie zjazdów i rond, na których nie mieszczą się tiry, to tylko niektóre zagrożenia dla transportu materiałów niebezpiecznych. 

Zdaniem ekspertów rozwiązanie problemu nasuwa się samo. Wszędzie tam gdzie istnieją linie kolejowe, transport materiałów niebezpiecznych, czyli generalnie rzecz ujmując chemii, powinien się odbywać koleją.

– Nie ulega wątpliwością, że transport kolejowy zapewnia zdecydowanie większe bezpieczeństwo przewozów materiałów chemicznych. Nie tylko paliw, czy asfaltów – zapewnia Henryk Gruca Prezes Zarządu spółki LOTOS Kolej Sp. z o.o. Większość spółek kolejowych jest już dziś gotowa na przejęcie takich przewozów realizowanych transportem samochodowym.

– Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że średnie wykorzystanie linii kolejowych w naszym kraju wynosi około 40%, to okaże się, że istnieje sporo możliwości na zwiększenie przewozów. Producenci taboru i operatorzy są przygotowani na takie zmiany – dodaje Tomasz Król, ekspert i doradca między innymi w firmach kolejowych z kancelarii doradców VERBIS.

Dziś LOTOS Kolej z ponad 3 % udziałem w rynku przewozów ogółem i 16% w rynku przewoźników prywatnych, należy do trójki największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju.

Głównym zadaniem firmy jest obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS. – Wypracowaliśmy model logistyczny, dzięki któremu jesteśmy w stanie dotrzeć do każdego odbiorcy produktów naftowych w Polsce. Pod warunkiem, że dysponuje odpowiednimi torami odbiorczymi – wyjaśnia prezes Gruca.

Spółka wkroczyła też na linie międzynarodowe. Tam zdecydowanie częściej „chemia” transportowana jest właśnie pociągami. – Wprowadziliśmy regularne połączenia, na linii Rotterdam – Gdańsk. To alternatywny wobec transportu morskiego, system zaopatrywania rafinerii w półprodukty naftowe.  
W ubiegłym roku spółka przewiozła ponad 3,5 mln ton ładunków.

Gdyby tylko nie było barier

Dziś mamy do czynienia z sytuacją nierównego traktowania różnych przewoźników przez Państwo. Dziś budżet centralny dofinansowuje koszty utrzymania i budowy nowych dróg, przy jednoczesnym braku takiego samego postępowania wobec transportu kolejowego.

– Przewoźnicy prywatni poradzili sobie z tymi barierami. Transport kolejowy pomimo borykania się z różnorodnymi problemami – normalnymi zresztą dla każdego rynku usług – nie osiągnął w żadnym przypadku kresu swoich możliwości. W tej branży obserwujemy rosnące zamówienia na tabor kolejowy i przewozy. W pierwszym przypadku znakomicie radzi sobie właśnie Lotos Kolej, w drugim bydgoska PESA. To dobry i obiecujący rynek – dodaje Tomasz Król.

Kolej to niższe koszty

Transport kolejowy nie zastąpi transportu drogowego. Tam gdzie jest to jednak możliwe, może oznaczać zdecydowane obniżenie kosztów i zwiększenie bezpieczeństwa.

– A już całkowicie byłoby taniej, gdybyśmy korzystali z takich samych praw, jak nasi koledzy na „gumach” – dodaje Henryk Gruca.

Gdyby nie ograniczenia wynikające z potrzeby pokrycia stale rosnących kosztów udostępnienia linii kolejowych, transport kolejowy stałby się bezkonkurencyjny. Dziś za jej wyborem stoi przede wszystkim bezpieczeństwo i koszty. Tym bardziej, że koszt przewiezienia 1 tony na taką samą odległość trakcją elektryczną jest znacznie niższy niż przy zastosowaniu trakcji spalinowej. Zastosowanie energii elektrycznej w transporcie samochodowym jest obecnie na etapie prób i trudno się spodziewać jej masowego zastosowania w bliskiej przyszłości, w formie przynoszącej wymierne korzyści.

LOTOS Kolej należy do czołowej trójki prywatnych przewoźników kolejowych w kraju.. Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS, w tym wykonywanie przewozów produktów ropopochodnych. Liczba przewozów wykonywanych przez LOTOS Kolej wzrosła w latach 2003-2007 ponad 20-krotnie z 177 tys. ton do ponad 3,5 mln ton. Plany spółki na 2008 r. zakładają ilość przewozów sięgającą ponad 5 mln ton. LOTOS Kolej realizuje przewozy m.in. na trasach Gdańsk – Czechowice i Gdańsk – Jasło. LOTOS Kolej eksploatuje kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2 tys. cystern kolejowych. 

Od 2005 r. spółka posiada certyfikat Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie zarządzania środowiskowego, jakością i BHP. LOTOS Kolej dwukrotnie – za lata 2006 i 2005 – wyróżniono tytułem "Gazela Biznesu", przyznawanym przez redakcję "Pulsu Biznesu" i firmę Coface Poland najdynamiczniej rozwijającym się firmom w Polsce.

źródło zdjęcia: www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj