6.9 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Rząd musi zmniejszyć akcyzę na paliwa

Rosnące ceny paliw stawiają przedsiębiorstwa z branży transportowej przed widmem bankructwa. Wrost cen oleju napędowego przybrał niebezpiecznie szybkie tempo i nic nie wskazuje no to, że się zatrzyma.

Na cenę ropy, dyktowaną przez OPEC nie mamy wpływu. Jednak na finalna cena paliwa jest uzależniona od wysokości akcyzy, a tę z kolei kontroluje rząd.

– Obniżenie akcyzy lub też stosowany w niektórych krajach unijnych jej częściowy zwrot jest działaniem niezbędnym dla powstrzymani transportowego załamania przekładającego się na gospodarkę i konsumpcję – mówi Janusz Piechociński, Wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce zwróciło się w tej sprawie z apelem do Donalda Tuska. Reprezentująca 4 300 firm organizacja, domaga się od Premiera obniżenia akcyzy.

– Podczas ostatnich czterech lat, od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, cena oleju napędowego w Polsce wzrosła o blisko 50 %, osiągając poziom wyższy niż w niektórych  krajach "starej Unii". Obecnie wielu polskich międzynarodowych przewoźników drogowych stara się tankować paliwo poza Polską, w rejonach, gdzie paliwo jest tańsze. Nie tylko poza wschodnią granicą, bowiem mniejszym obciążeniem jest także zakup paliwa w niektórych krajach UE, gdzie można oprócz VAT odzyskać część zawartej w cenie paliwa akcyzy – pisze w apelu Jan Buczek, prezes ZMPD.

Polska wykazuje nadgorliwość w realizacji wymaganego przez Unię Europejską poziomu akcyzy. Już w 2005 roku, kiedy unijna stawka akcyzy na olej opałowy wynosiła 245 euro za 1000 l paliwa, Polska stawka osiągnęła poziom 251 euro. Obecnie, kiedy minimum akcyzowe wynosi 274 euro, Warszawa żąda opłaty w wysokości 311 euro.

– Obecny, skokowy wzrost cen paliw w sposób istotny determinuje cenę usług firm transportowych. Podwyżka następuje wprawdzie z pewnym opóźnieniem, ze względu na zapisy w umowach długoterminowych, jakie firmy przewozowe zawierają ze swoimi klientami, ale jest nieuchronna. Firmy przewozowe już ponoszą niekorzystne dla ekonomicznych wyników swej działalności skutki wzrostu cen paliwa, od kilku miesięcy notując dramatycznie niskie wyniki finansowe. Odbiją się one niedługo na wszystkich polskich konsumentach, bo jest oczywiste, że koszty transportu stanowią ważną część ceny wszystkich towarów – dodaje prezes Buczek.

źródło zdjęcia: www.sxc.hu

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili