Październikowy STL

51

Z prasy drukarskiej zeszło już październikowe wydanie magazynu STL. Wewnątrz między innymi: VII Międzynarodowa konferencjia Translog 2007, o tym, dlaczego przewozy towarowe mogą być konkurenycjne oraz wiele innych.
 
VII Międzynarodowa Konferencja Translog 2007

70 proc. niewykorzystanych środków i 30 proc. czasu, które zostało na ich wydanie, czyli jak nie stracić szansy trudnej do powtórzenia. Zagadnienie to stało się wiodącym tematem siódmej edycji konferencji Translog.

Logistyka

Logistyczna obsługa handlu elektronicznego

Dynamiczny rozwój Internetu, a co za tym idzie również handlu elektronicznego, stworzył nowe kanały dystrybucji dla wielu przedsiębiorstw. Fizyczna obecność przy zakupach ma coraz mniejsze znaczenie. Konsumenci nabywają produkty przez stronę internetową, a zakupione towary są dostarczane do miejsc pracy lub domów. Składanie zamówień w ten sposób zastępuje podróż do sklepu, a doręczanie przesyłki eliminuje drogę powrotną z zakupionym towarem. Próba zaspokajania potrzeb logistycznych w ramach własnych zasobów wydaje się w przypadku podmiotów e-commerce niesłuszna z punktu widzenia czasu, jakości i kosztów. Ten stan rzeczy stwarza ogromne i oczywiste możliwości dla firmy branży kuriersko-ekspresowo-pocztowej (KEP).

Edukacyjne inicjatywy Hamburga

Problem tworzenia nowych kierunków logistycznych na uczelniach wyższych i nakreślenia jasnej granicy, które z nich są rzeczywiście sensowne, a gdzie zaczyna się kuszenie i polowanie na kieszenie modnie brzmiącymi nazwami studiów, dotyczy nie tylko naszego kraju.

Transport kolejowy

PKP Cargo nadal dyktuje warunki na rynku przewozów kolejowych

Pomimo, że udział PKP Cargo maleje w rynku przewozów kolejowych w Polsce, to prywatni przewoźnicy kolejowi twierdzą, że mają gorszą pozycję rynkową od tej spółki, a spedytorzy organizujący przewozy koleją skarżą się, że nadal są uzależnieni od działalności i warunków, jakie dyktuje im przewoźnik narodowy.

Kolejowe przewozy towarowe mogą być konkurencyjne 

Ogromną szansę dla dalszego dynamicznego rozwoju przewozów towarowych koleją stanowią przewozy międzynarodowe i transport na długich dystansach. O tym jak jeszcze lepiej wykorzystać tę ogromną przewagę konkurencyjną transportu kolejowego i na jakie bariery pomimo rozszerzenia Unii Europejskiej wciąż napotykają operatorzy kolejowi w transporcie międzynarodowym rozmawiano podczas panelu kolejowego odbywającego się w ramach XVII Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Śląsk atrakcyjny dla kolei 

Górny Śląsk to łakomy kąsek dla kolejowych przewoźników towarowych. W tym regionie koncentruje się przemysł ciężki, będący głównym klientem kolei. To właśnie tu realizowana jest połowa przewozów ładunków koleją. D""latego na Śląsku swoje siedziby mają najwięksi prywatni przewoźnicy oraz największe zakłady PKP Cargo SA.

Trzeba poczekać na wzrost przewozów intermodalnych 

Po wieloletniej stagnacji w transporcie intermodalnym ten rok może przynieść przełom, choć nie aż tak duży, jak się spodziewano. Liberalizacja rynku kolejowego, niższe wydobycie węgla kamiennego oraz wzrost inwestycyjno – budowlany wymusza zmiany w usługach przewoźników kolejowych. Coraz częściej wchodzą oni w rolę operatora logistycznego i ukierunkowują swoją działalność na obsługę kontenerów.

Nowy terminal kontenerowy na Śląsku 

Na terenie Śląskiego Centrum Logistyki w Gliwicach został otwarty terminal kontenerowy, obsługujący przewozy kolejowe oraz drogowe. Właścicielem tego przedsięwzięcia jest Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding S.A. z Zabrza oraz gmina Gliwice.

Najnowocześniejszy suchy port w Polsce 

Prawie 600 tys. ton towarów rocznie będzie przeładować Centrum Obsługi Granicznej w Medyce. Należący do Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans Railport kosztował ponad 35 mln zł i jest najnowocześniejszym lądowym portem przeładunkowym w Polsce, który spełnia unijne normy ekologiczne. Docelowo ma w nim pracować prawie 60 osób.

Powierzchnie magazynowe

Popyt na nowoczesne powierzchnie wciąż rośnie 

W Polsce wciąż występuje duże zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie magazynowe i przemysłowe. W pierwszej połowie 2007 r. w naszym kraju podpisano umowy najmu na blisko 640 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej. Dla porównania w całym ubiegłym roku popyt wyniósł 900 tys. m2. Zdaniem analityków silniejszy od przewidywanego wzrost ekonomiczny oraz prognozy stałego wzrostu będą skutkowały szybkim wynajmem powierzchni magazynowych będących jeszcze w trakcie budowy. Jednocześnie rosnąć będą stawki czynszu, co jest efektem wzrostu cen gruntów oraz kosztów siły roboczej i materiałów.

Magazynowy boom trwa 

W Polsce rośnie sprzedaż magazynów. Czy ten dynamiczny rozwój nie zostanie wyhamowany przez problemy na polskim rynku budowlanym i nieuchronną podwyżkę czynszów? Czasy, kiedy Polska była najtańszym pod względem cen wynajmu powierzchni magazynowych krajem, już się przecież skończyły.

Czy procedury budowlane będą prostsze? 

Projekt nowej, rządowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zapowiadał rewolucję na rynku nieruchomości. Dzięki niej miały zostać uproszczone procedury poprzedzające inwestycje budowlaną, w obrębie miast – udostępnione pod budownictwo nowe tereny, których zagospodarowanie w ten sposób było niemożliwe ze względów administracyjnych. Dotyczy to zarówno inwestycji mieszkaniowych, jak i przemysłowych.

ProLogis podsumowuje 10 lat działalności w Europie Centralnej i Wschodniej 

Firma świętowała to ważne wydarzenie podczas konferencji prasowej, która odbyła się dzisiaj w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.

Logistyka – technologia

Wszystkie wózki – duże i małe 

Sielskie krajobrazy – kanały, łąki, wiatraki i tulipany to stereotypowe skojarzenia z Holandią. Jednak nie tylko w produkcji rolnej sprawdzają się mieszkańcy tego położonego na depresji kraju. W połowie września w fabryce w Nijmegen koło Arnhem odbyła się prezentacja wózków firmy Hyster, na którą zaproszono dziennikarzy i dealerów z Europy.

Transport

Mamy mistrza!!! 

Polski kierowca, Marek Szerenos zwyciężył w finale konkursu Young European Truck Driver 2007, rozgrywanym 21 i 22 września w szwedzkim Södertälje – siedzibie koncernu Scania. Po wcześniejszym zwycięstwie w eliminacjach regionalnych i ogólnopolskich Marek zmierzył się w Szwecji z innymi finalistami krajowymi z 27 europejskich państw. Po ciężkiej i wyrównanej walce okazał się najlepszy wśród ponad 20 tys. kierowców startujących w tegorocznej edycji tego prestiżowego konkursu. W nagrodę otrzyma ciągnik siodłowy Scania o wartości 100 tys. euro. Byliśmy razem z nim na finale w Södertälje, by obserwować jego zmagania i dopingować w zaciętej rywalizacji. Prześledźmy, jak wyglądała droga Marka do zwycięstwa. 

Wciąż niepowtarzalny – Renault Magnum 

Stylistyki tego pojazdu nie sposób pomylić z żadnym innym. Od pierwszej prezentacji w 1990 roku Renault Magnum przeszedł kilka modernizacji, ale koncepcja pojazdu z „pudełkową” kabiną z całkowicie płaską podłogą nie zmieniła się na przestrzeni lat. Jedni cenią ją za przestronność i wygodę, inni narzekają na nieco skomplikowaną „procedurę wsiadania”. Po gruntownej modernizacji w 2005 roku nastąpił jeszcze mały „upgrade” – pod koniec ubiegłego roku Magnum otrzymał nowy silnik DXi 13 z układem SCR, spełniający normę Euro 5. Właśnie taki pojazd w wersji 460-konnej, wyposażony w nową, zautomatyzowaną skrzynię Optidriver II, mieliśmy okazję sprawdzić na polskich drogach.

Max Technology – nowa generacja opon Goodyear 

We flotach transportowych opony stanowią około 1,5% łącznych wydatków, przy czym mają bezpośredni wpływ na dużo bardziej kosztochłonny element – zużycie paliwa. Dlatego koncern Goodyear przy opracowaniu nowej generacji opon do transportu długodystansowego i regionalnego dużą uwagę poświęcił redukcji oporów toczenia. Nowe opony Marathon LHS II i LHD II oraz Regional RHS II i RHD II cechuje też większa żywotność i lepsze prowadzenie.

Ekstremalne warunki bez ryzyka – symulator do szkolenia kierowców 

Kierowcy autobusów i autokarów już od września przyszłego roku (a kierowcy ciężarówek od września 2009 r.) będą zobligowani do odbycia specjalistycznego kursu w ramach kwalifikacji wstępnej, obejmującego m.in. szkolenia techniki jazdy. Zajęcia takie mają odbywać się na specjalnie przygotowanym autodromie. Dopuszcza się częściowe ich zastąpienie ćwiczeniami na specjalnych symulatorach jazdy, umożliwiających przygotowanie licznych sytuacji ekstremalnych i odtworzenie rzeczywistych zachowań kierowanego pojazdu. Mieliśmy okazję bliższego zapoznania się z jednym z takich urządzeń – symulatorem TRUST3000 produkowanym przez koncern Thales.

Varia

Airports 2007 – sprostać wyzwaniom Euro 2012 

W dniach 19-20 września 2007 r. w hotelu Marriott odbyła się konferencja „Airports 2007. Rozbudowa porów lotniczych – sprostać wyzwaniom Euro 2012”. Spotkanie zostało zorganizowane przez gdyńską firmę PR Actia Forum. Partnerami konferencji byli Ministerstwo Transportu oraz T-Systems.

Most jedzie po brzegu 

Zdemontowany przed pięciu laty w Poznaniu zabytkowy Most Roch jest transportowany na specjalnych kolejowych platformach na miejsce, gdzie zostanie ponownie zamontowany na przyczółkach. To pierwsza w naszym kraju tego typu operacja transportu całego, kilkudziesięciometrowego przęsła.
 
Pełny spis treści i wybrane artykuły w całości na www.stl.pl 
 
Spedycja Transport Logistyka bezpośrednio na biurko – skorzystaj z prenumeraty:
Prenumerata przez internet
 
Spedycja Transport Logistyka jest pismem branżowym rynku logistyczno- transportowego, skierowanym do kadry kierowniczej przedsiębiorstw handlowych i produkcyjnych, menedżerów ich działów logistyki, a także dla firm działających na rynku logistyczno-transportowym. Na łamach czasopisma podejmujemy ważne tematy dla branży TSL – aktualne informacje branżowe, transport samochodowy, kolejowy, morski i lotniczy, logistyka, urządzenia wykorzystywane w logistyce oraz różnych rodzajach transportu, zagadnienia magazynowania, transport wewnętrzny, wyposażenie magazynów, firmy kurierskie, spedycja, oprogramowanie logistyczne i inne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj