12.3 C
Warszawa
czwartek, 30 marca, 2023

Wybuchowa A-1

Podczas budowy A1 wykopano już ponad 1730 pocisków, głównie niemieckich i rosyjskich. 

Rosjanie i Niemcy nabałaganili, a my teraz musimy to wszystko wybrać z ziemi – mówi Zbigniew Jaworski, saper z firmy Explosive z Gdańska, sprawdzającej teren na zlecenie firmy Skanska-NDI, głównego generalnego wykonawcy A-1. – Polskich pocisków jest bardzo mało, to rarytasy. Jakbyśmy w tej wojnie w ogóle nie uczestniczyli… 

Szczególną uwagę saperzy zwracają na miejsca, w których według dokumentów historycznych prowadzone były frontowe walki w czasie II wojny światowej. Tu też pozostałości jest najwięcej. Saperze w ciągu dnia przeczesują hektar pola do głębokości 1,5 metra. 

Szerokość badanego przez saperów pasa ziemi pod autostradę zmienia się w zależności od szerokości robót ziemnych. W przypadku jezdni autostrady jest to 70 metrów, a tam, gdzie będą węzły komunikacyjne, kontrola sięga do 200 metrów. – Firma saperska jest jedną z naszych firm podwykonawczych – wyjaśnia Małgorzata Dobosz, menedżer Sekcji Komunikacji w firmie Skanska-NDI. – W tym rejonie były działania wojenne i ziemię trzeba sprawdzić. Poza tym saperzy szkolą naszych pracowników, jak postępować w razie odkrycia pocisku. 

Teren, na którym ma powstać autostrada A-1, wcześniej badali również archeolodzy, którzy odkryli tu wiele ciekawostek. Na jedną z nich natrafili w Barłożnie, w gminie Skórcz. Była to osada sprzed około 4000 lat, z epoki neolitu.
Józef M. Ziółkowski
Więcej: Dziennik Bałtycki

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
315ObserwującyObserwuj
312ObserwującyObserwuj
spot_img

Prowadzisz firmę transportową? Zobacz, jakie możliwości dają Ci nowe technologie!

Funkcjonowanie firmy z branży logistycznej to złożony i wieloetapowy proces. Nowoczesne systemy pozwalają na pełną kontrolę nad różnymi zagadnieniami, w tym czasem pracy kierowców,...

Z ostantiej chwili