9.6 C
Warszawa
piątek, 10 maja, 2024

Rozwój polskiego transportu drogowego

Wojciech Sienicki – Prezes Zrzeszania Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przedstawił sytuację polskiego transportu drogowego.

Nastąpił gwałtowny wzrost ilości samochodów osiągający 250 proc. W międzyczasie dostosowano prawo polskie do prawa UE oraz zliberalizowano dostęp do zawodu transportowca i rynku transportowego. Nastąpił gwałtowny wzrost podaży usług transportowych. Wzrosły jednak również koszty transportu (Eurowinieta), oraz koszty wynikające z konieczności unowocześnienia floty (EURO 3,4,5), czy nowych przepisów regulujących czas pracy kierowców (od maja 2007).

Zjawiskiem wciąż obserwowalnym jest odpływanie kierowców do państw “starej unii”. Okazuje się jednak, że wielu z nich wraca. Przyczynia się do tego zwiększenia pensji w Polsce oraz niższe koszty życia niż w Zachodniej Europie.

Faktem stało się, że przedsiębiorcy zagraniczni intensywnie zakładają oddziały w Polsce.

Niedługo ma wejść nowa dyrektywa dotycząca szkolenia kierowców, ZMPD przewiduje utworzenie szkoły dla kierowców.

Prognozuje się, że do roku 2009 dojdzie do liberalizacji w zakresie przewozów kabotażowych.

Czy inne formy transportu mogą zagrozić przewoźnikom korzystającym z dróg?

Obecnie 70 proc. towarów jest przewożonych transportem drogowym i nie widać perspektyw przerzucenia się na inne środki. Dlatego raczej nie należy się obawiać gwałtownych zmian w podziale rynkowego tortu.

Wypadki

Tylko 10 proc. wypadków powodują samochody ciężarowe. Można je więc porównać z wypadkami  z udziałem rowerzystów. Wojciech Sienicki uważa, że próby ograniczeń transportu drogowego, oparte na udziale ciężarówek w wypadkach nie jest odpowiednio umotywowane merytorycznie.

Problemy branży

Niedorozwój infrastruktury drogowej sprawia, że w tym samym czasie kierowca w Polsce jest w stanie przejechać zaledwie 60 proc. odcinka, który mógłby przejechać na Zachodzie. To największy problem branży

Pozytywnym zjawiskiem jest obserwowanie ciągłej absorpcji nowych technologii.

Konieczne zmiany legislacyjne

  • Powinno nastąpić zaostrzenie kryteriów dostępu do zawodu przewoźnika transportowego
  • Zmiana ustawy o VAT w zakresie stosowania stawki 0 proc. VAT w przewozach w transporcie międzynarodowym.
  • Umożliwienie przejazdów po polskich drogach samochodom o nacisku na oś 11,5 t
  • Zmiana ustawy o zakazu ruchu w przypadku uplastycznienia nawierzchni dróg
  • Rozdzielenie odpowiedzialności pomiędzy przewoźnikiem a załadowcą
  • Restrykcyjność Inspekcji transportu Drogowego – niewielkie przewinienia stanowią większość
  • Utrzymanie przepisów o pośrednictwie przy przewozie rzeczy.

Michał Krzak
e-Logistyka.pl

17.10.2006

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
315ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili