Wojciech Sienicki – Prezes Zrzeszania Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przedstawił sytuację polskiego transportu drogowego.
Nastąpił gwałtowny wzrost ilości samochodów osiągający 250 proc. W międzyczasie dostosowano prawo polskie do prawa UE oraz zliberalizowano dostęp do zawodu transportowca i rynku transportowego. Nastąpił gwałtowny wzrost podaży usług transportowych. Wzrosły jednak również koszty transportu (Eurowinieta), oraz koszty wynikające z konieczności unowocześnienia floty (EURO 3,4,5), czy nowych przepisów regulujących czas pracy kierowców (od maja 2007).
Zjawiskiem wciąż obserwowalnym jest odpływanie kierowców do państw “starej unii”. Okazuje się jednak, że wielu z nich wraca. Przyczynia się do tego zwiększenia pensji w Polsce oraz niższe koszty życia niż w Zachodniej Europie.
Faktem stało się, że przedsiębiorcy zagraniczni intensywnie zakładają oddziały w Polsce.
Niedługo ma wejść nowa dyrektywa dotycząca szkolenia kierowców, ZMPD przewiduje utworzenie szkoły dla kierowców.
Prognozuje się, że do roku 2009 dojdzie do liberalizacji w zakresie przewozów kabotażowych.
Czy inne formy transportu mogą zagrozić przewoźnikom korzystającym z dróg?
Obecnie 70 proc. towarów jest przewożonych transportem drogowym i nie widać perspektyw przerzucenia się na inne środki. Dlatego raczej nie należy się obawiać gwałtownych zmian w podziale rynkowego tortu.
Wypadki
Tylko 10 proc. wypadków powodują samochody ciężarowe. Można je więc porównać z wypadkami z udziałem rowerzystów. Wojciech Sienicki uważa, że próby ograniczeń transportu drogowego, oparte na udziale ciężarówek w wypadkach nie jest odpowiednio umotywowane merytorycznie.
Problemy branży
Niedorozwój infrastruktury drogowej sprawia, że w tym samym czasie kierowca w Polsce jest w stanie przejechać zaledwie 60 proc. odcinka, który mógłby przejechać na Zachodzie. To największy problem branży
Pozytywnym zjawiskiem jest obserwowanie ciągłej absorpcji nowych technologii.
Konieczne zmiany legislacyjne
- Powinno nastąpić zaostrzenie kryteriów dostępu do zawodu przewoźnika transportowego
- Zmiana ustawy o VAT w zakresie stosowania stawki 0 proc. VAT w przewozach w transporcie międzynarodowym.
- Umożliwienie przejazdów po polskich drogach samochodom o nacisku na oś 11,5 t
- Zmiana ustawy o zakazu ruchu w przypadku uplastycznienia nawierzchni dróg
- Rozdzielenie odpowiedzialności pomiędzy przewoźnikiem a załadowcą
- Restrykcyjność Inspekcji transportu Drogowego – niewielkie przewinienia stanowią większość
- Utrzymanie przepisów o pośrednictwie przy przewozie rzeczy.
Michał Krzak
e-Logistyka.pl
17.10.2006