6.2 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Zwyczaje zakupowe – online czy offline?

Jak klienci oceniają zakupy w centrach handlowych? Jakie są największe atuty i zagrożenia zakupów w Internecie?


Odpowiedzi na te pytania znalazły się w wynikach badania nt. efektu ROPO i Showroomingu, przeprowadzonego Polską Radę Centrów Handlowych, PRCH, wraz z Korporacją Badawczą Pretendent.


Problem badawczy:


Internet staje się coraz popularniejszy jako przestrzeń zakupowa. Wiele sieci ha""ndlowych już rozszerzyło swoje platformy sprzedaży o sklepy internetowe. Konsumenci coraz częściej także wykorzystują sferę online jako płaszczyznę poszukiwania informacji o produktach. Kluczowe różnice pomiędzy zakupami online i offline (w tym zalety i wady poszczególnych) zostały zmierzone w trakcie badania „Showrooming i efekt ROPO”. Badanie zostało przeprowadzone CAVI na próbie 600 mieszkańców następujących miast: Katowice, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa i Wrocław), którzy deklarowali zakupy zarówno w centrach handlowych, jak i w Internecie.


 


Wyniki badania wskazują na silnie zakorzeniony wśród respondentów obraz zakupów w internecie jako tańszych w stosunku do zakupów tradycyjnych. Jednakże, na podstawie dyskusji wśród przedstawicieli firm członkowskich PRCH, wynika, iż sieci handlowe nie stosują zróżnicowanego pozycjonowania cenowego pomiędzy przestrzenią offline, a online. – komentuje Radosław Knap, New Business and Market Research Manager  z Polskiej Rady Centrów Handlowych i dodaje: Ponieważ kupujący w centrach handlowych dokonują także częstszych zakupów w internecie, sklepy offline i online mniej konkurują o liczbę klientów, a o zasób ich portfeli.”


Wyniki zwracają także uwagę na zjawisko obsługi w salonach tradycyjnych, które zdaniem respondentów nie są istotną wartością dodaną przy poszukiwaniu informacji o produkcie. Badani w wielu przypadkach poszukują informacji w przestrzeni internetowej, zatem należy się spodziewać silniejszego niż dotychczas nacisku na komunikację online z klientami” – dodaje Michał Kamiński, Manager ds. badań ilościowych z Korporacji Badawczej Pretendent.


Badania przeprowadzone pod egidą PRCH są pierwszą próbą ujęcia tak szerokiego ujęcia zjawiska na polskim rynku handlowym. Z pewnością, staną się przyczynkiem do szerokiej dyskusji w branży oraz poszukiwania bardziej efektywnych metod dotarcia do klientów. Branża z zainteresowaniem będzie śledzić ewolucję zwyczajów konsumenckich, wobec coraz powszechniejszego wykorzystania internetu, także w celach zakupowych.


 


Z analizowanych danych wynikają następujące wnioski:


  1. Do najważniejszych zalet zakupów dokonywanych w centrach handlowych należą zdaniem badanych:
    1. Możliwość dokładnego przyjrzenie się, dotknięcia przedmiotu,
    2. Możliwość przymierzenia, wypróbowania towaru, zasięgnięcia opinii znajomych na miejscu,
    3. Możliwość samodzielnej oceny jakości wykonania.

  2. Do najważniejszych zalet zakupów dokonywanych w Internecie należą zdaniem badanych:
    1. Możliwość kupowania o każdej porze dnia i nocy,
    2. Niższa cena,
    3. Możliwość porównania cen wielu sprzedawców na raz.

  3. Do najważniejszych wad zakupów dokonywanych w centrach handlowych należą zdaniem badanych:
    1. Brak możliwości porównania oferty kilku sklepów w tym samym czasie,
    2. Konieczność odwiedzania sklepu w godzinach jego otwarcia,
    3. Konieczność szukania produktu, który chce się kupić.

  4. Do najważniejszych wad zakupów dokonywanych w Internecie należą zdaniem badanych:


  1. Ryzyko natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę,
  2. brak możliwości weryfikacji zgodności produktu z opisem,
  3. wysokie koszty przesyłki i dodatkowe opłaty.


  1. Powyższe zagrożenia powodują, że najmniej popularne są zakupy od indywidualnych sprzedawców wystawiających swoje produkty na serwisach ogłoszeniowych typu Gumtree czy Tablica – jedynie 15% odpowiedzi respondentów
  2. Tylko 24% badanych wskazuje na poszukiwanie informacji o produkcie od sprzedawcy w sklepie stacjonarnym
  3. Badani deklarujący częste zakupy w galeriach handlowych, także częściej dokonują zakupów online
  4. Większość kupujących w internecie realizuje transakcje sprzedaży poprzez komputer mobilny lub stacjonarny
    1. wciąż wykorzystanie urządzeń mobilnych (smartphone, tablet) jest czterokrotnie niższe niż wykorzystanie komputerów


 

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili