Wyzwania dla gospodarki Morskiej

16

Wiceminister Infrastruktury: Głów- nym zadaniem naszej gospodarki morskiej jest dostosowanie się do wymogów i standardów UE – powiedziała Anna Wypych-Namiotko, Wiceminister Infrastruktury.

– Morze Bałtyckie i Morze Północne to ważne akweny wymiany handlowej w Europie. Odpowiedzią na ten fakt są inwestycje infrastrukturalne i portowe – dodała Wiceminister.

Zdaniem Anny Wypych-Namiotko przed Polską stoi wyzwanie związane z dostosowaniem przepisów prawnych, głównie w zakresie podniesienia konkurencyjności, nowych technologii, unowocześnienia narzędzi zarządzania, czy poszerzenia ofery usługowej i produktowej.

– Porty nie funkcjonują w odosobnieniu, ważne są potrzeby miasta i lokalnej społeczności – powiedział Patrick Verhoven (European Sea Ports Organization). Verhoven zwrócił uwagę na istotę działań podejmowanych lokalnie. – Poprawne funkcjonowanie portów leży głównie w interesie krajów członkowskich, a nie legislatorów UE. Należy jednak uprościć prawo, łącznie z zasadami stosowania środków publicznych w inwestycjach portowych.

W opinii Verhovena zagrożeniem mogą się okazać porty azjatyckie. Jeśli Europa nie zmieni sposobu zarządzania gospodarką morską, może spodziewa się wielu problemów.

Marcin Szpak, zastępca Prezydenta Miasta Gdańsk zwrócił uwagę na współpracę portów w Gdańsku i Gdyni. Porty te funkcjonują w klastrze, dzięki któremu mogą działać skuteczniej.

– Nie jesteśmy jeszcze liderem, jednak patrząc z punktu widzenia klastra, tworzonego przez Gdańsk i Gdynię, mamy duże zaplecze logistyczne, cieszące się dużym zainteresowanie inwestorów – twierdzi Szpak.

Z zaufaniem inwestorów było w ostatnich latach krucho. Jednak zdaniem Szpaka zapowiedzi rządu o zakończeniu budowy autostrady A1 do 2011 przekonały tę grupę, a pieniądze znowu zaczęły napływać do Gdańska.

Michał Krzak

e-logistyka.pl

źródło zdjęcia: www.sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj