21.8 C
Warszawa
czwartek, 23 maja, 2024

Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny

Wynajem długoterminowy jest finansowaniem floty poprzez stałe, miesięczne raty,
które obejmują zarówno zużycie eksploatacyjne pojazdu, jak i jego amortyzację.
Oznacza to, że właścicielem aktywów jest firma zewnętrzna, której w ramach umowy
można przekazać także odpowiedzialność za ubezpieczenie, stan techniczny i serwis
pojazdów. W praktyce wynajem długoterminowy coraz częściej staje się elementem
strategii zarządzania flotą i alternatywą dla jej zakupu. Zmniejszając wydatki na aktywa
trwałe, zyskuje się wolne środki, które można przeznaczyć na dalsze inwestycje. Główną
zaletą wynajmu jest łatwość dostępu, bowiem stroną umowy jest zwykle producent
lub dostawca sprzętu, a nie bank czy firma leasingowa. Nie ma także konieczności
dokonywania początkowej wpłaty i angażowania kapitału.

Elastyczność w cenie

Oferta zarówno wynajmu, jak i leasingu, choć kojarzona do niedawna jedynie
z pojazdami, jest stale poszerzana i obejmować może m.in. nieruchomości,
oprogramowanie czy park maszynowy. Liczba przedsiębiorstw rezygnujących z
zakupu maszyn budowlanych, przyczep czy urządzeń do transportu wewnętrznego i
decydujących się na leasing lub wynajem długoterminowy systematycznie rośnie. –
Podobnie jak większość firm staramy się minimalizować nasze inwestycje w aktywa
trwałe, a co za tym idzie wykazywać wysoki zwrot z inwestycji. Do niedawna jedynym
obszarem, w którym robiliśmy wyjątek były wózki widłowe. Posiadanie własnej floty
wynikało z braku satysfakcjonujących nas rozwiązań alternatywnych. Ta sytuacja uległa
zmianie w momencie nawiązania współpracy z firmą STILL, która zaproponowała nam
wynajem długoterminowy, na warunkach spełniających nasze oczekiwania w zakresie
elastyczności oraz kompleksowości – mówi Thomas Jansson dyrektor finansowy w firmie
DSV w Polsce.

Kluczowe jest także przejęcie na siebie pełnej odpowiedzialności za stan techniczny
pojazdów, a w razie awarii udostępnienie maszyn zastępczych. Osiąga się w ten sposób
pełną dyspozycyjność floty, co pozwala zmniejszyć liczbę dostępnych na wyposażeniu
maszyn.

Wynajem i leasing w górę

Według danych udostępnionych przez Związek Polskiego Leasingu za 2011 rok, jego
członkowie sfinansowali maszyny o aktywach wartości 10 797 mln zł netto. Oznacza to
wzrost udziału tego segmentu o 23% w stosunku do poprzedniego roku, co zdaniem
ekspertów jest spowodowane efektywnym wykorzystaniem mocy produkcyjnych w
przedsiębiorstwach wytwórczych oraz wysokiego poziomu produkcji sprzedanej. Trend
widoczny jest nie tylko w Polsce, bowiem łączna wartość europejskiego rynku leasingu,
który wynosi obecnie 222 miliardów euro, wzrosła o 6,9% w porównaniu do 2010 roku.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili