21.8 C
Warszawa
czwartek, 23 maja, 2024

Ważą się losy autostrady A1

Do końca roku Autostrada Południe, należący do Cintry, Ferrovialu i Budimeksu koncesjonariusz trasy A1 Łódź—Katowice, musi uzgodnić z rządem finansowanie. Budowa ma pochłonąć 7,5 mld zł (1,7 mld EUR, licząc po kursie z dnia podpisania umowy na początku 2009 r.). Chętnych na wyłożenie kasy jest bez liku. 

Wsparcie już zapowiedział Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), bliski podjęcia decyzji jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, a także niemal 30 banków komercyjnych, wśród których finansowanie organizują Unicredit i Societe Generale.

Mimo to inwestycja jest zagrożona. Wkrótce może okazać się, że do jej wykonania dopłacić będą musieli kierowcy, a jeśli projekt zakończy się fiaskiem — zrzutka czeka wszystkich podatników.
Dariusz Blocher, szef Budimeksu, który może być wykonawcą trasy, ocenia ryzyko fiaska inwestycji aż na 50 proc. Skąd ten pesymizm? Podobno rząd wzbrania się przed udzieleniem gwarancji. Chodzi o poręczenia dla kredytu z EBI. Tyle że bank problemów nie widzi.
W branży panuje przekonanie, że chodzi nie tyle o same gwarancje, ile o to, jak ich udzielenie wpłynie na rentowność inwestycji.

Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, znalazł się w trudnej sytuacji. Jeśli rozmowy z koncesjonariuszem zakończą się fiaskiem, znów zawiśnie nad nim groźba dymisji.

Źródło: pb.pl

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili