UKE: Obniżka stawek MTR dla TP i Netii

W dniu 19 stycznia 2009 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał trzy decyzje w zakresie zmiany umów o połączeniu sieci zawartych pomiędzy:

  • Telekomunikacją Polską S.A. i Polską Telefonią Cyfrową Sp. z o.o.

  • Telekomunikacją Polską S.A. i Polkomtel S.A.

  • Netią S.A. i Polską Telefonią Komórkową Centertel Sp. z o.o.


Dokonując zmian w umowach międzyoperatorskich Prezes UKE wziął pod uwagę nałożone na Polkomtel, PTC i PTK Centertel obowiązki w zakresie dostosowania wysokości opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego do ponoszonych kosztów. Decyzje Prezesa UKE dotyczą wprowadzenia niższych stawek za zakańczanie połączeń głosowych (tzw. stawka MTR – Mobile Termination Rates) w sieciach ruchomych wymienionych powyżej operatorów sieci komórkowej.

Wysokość opłaty za minutę połączenia wnoszonej przez operatora sieci stacjonarnej na rzecz operatora sieci komórkowej, w której nastąpiło zakończenie połączenia głosowego:

  • do dnia 30 czerwca 2009 r. wynosić będzie 0,2162 złotych;

  • od dnia 1 lipca 2009 r. zostanie obniżona do poziomu 0,1677 złotych za minutę.


Ze względu na wystąpienie przypadku wyjątkowego, powodującego bezpośrednie i poważne zagrożenie zarówno dla konkurencyjności, jak i dla interesów użytkowników, Prezes UKE zdecydował się skorzystać z uprawnienia wynikającego z art. 17 Prawa telekomunikacyjnego i odstąpił od przeprowadzania postępowania konsultacyjnego. W związku z tym wydane decyzje będą obowiązywały do dnia 8 lipca 2009 r.

Obniżenie stawek MTR jest niewątpliwie korzystne dla operatorów sieci stacjonarnej, gdyż daje możliwość skutecznego konkurowania z ofertami operatorów mobilnych i ograniczenia zjawiska fix-mobile substitution (rezygnowania przez abonentów sieci stacjonarnych z usług tych sieci na rzecz usług realizowanych przy pomocy sieci mobilnych). Aby ten pozytywny dla operatorów stacjonarnych efekt mógł być zrealizowany, muszą oni „skonsumować” obniżki stawek MTR poprzez obniżki stawek detalicznych za połączenie do sieci mobilnych. To niewątpliwie stanowi realizację interesów użytkowników końcowych korzystających z usług świadczonych w tych sieciach.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili