16.8 C
Warszawa
piątek, 24 maja, 2024

Uczicwa naprawa w niezależnych warsztatach

W Polsce około 60% gospodarstw domowych posiada samochód. Park samochodowy Polski jest o trzy lata starszy niż w zachodniej części Europy, a o dwa lata starszy niż w Stanach Zjednoczony.

Średni wiek samochodu wynosi 11,6 lat. Sytuacja ta powoduje, iż popyt na części zamienne na tzw. rynku wtórnym jest bardzo duży (wartość rynku to ponad 10 mld zł), a użytkownicy samochodów domagają się prawa do uczciwej naprawy.

Wybór Polaków jest więc jasny – częściej kupujemy auta z tzw. drugiej ręki niż nowe, z salonu dealera. Jakie są tego powody? Przede wszystkim stan zamożności społeczeństwa. Wpływa on nie tylko na decyzje zakupowe, ale również na kolejne zachowania związane z użytkowaniem i serwisowaniem samochodu. 

""

Tym samym konsumenci- kierowcy i użytkownicy pojazdów kształtują rynek autoryzowany i niezależny. Co kryje się pod tymi pojęciami? W dużym skrócie można nazwać ten pierwszy rynkiem producentów samochodów, oferujących nie tylko sprzedaż aut, usługi napraw, ale również części eksploatacyjne oznakowane swoim logo. Ten drugi, czyli rynek IAM (Independent Aftermarket – Rynek Niezależny), tworzony jest przez przedsiębiorców sektora MSP. W większości niezależny rynek IAM proponuje identyczne części, jak te w opakowaniu producenta samochodu, ale oznakowane logo ich rzeczywistego wytwórcy, a jednocześnie tańsze o blisko 70%.

Niezależne warsztaty, których liczbę szacuje się w Polsce na blisko 20 tysięcy, oferują klientom uczciwą naprawę, czyli wysoką jakościowo usługę i użycie dobrych,  bezpiecznych części. Zgodnie z argumentacją Federacji Konsumentów pierwszym i najważniejszym prawem konsumenta jest prawo wyboru. Zatem każdy ma prawo wybrać, czy chce (może) kupić samochód używany czy nowy. Dlaczego nie miałby decydować, gdzie go naprawić?
 
Niestety niezależne warsztaty nadal mają utrudniony dostęp do informacji technicznej, coraz częściej niezbędnej do naprawy samochodów. Bez sprawiedliwego i pełnego dostępu do informacji technicznej, niezależne warsztaty motoryzacyjne są pozbawione w Polsce i Europie możliwości świadczenia usług serwisowania i naprawy samochodów – podkreśla Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych. Ograniczenie dostępu do danych technicznych godzi w interesy nie tylko niezależnych warsztatów, ale przede wszystkim kierowców, którzy w ten sposób zmuszani są do napraw w sieciach autoryzowanych przez producentów samochodów. Oczywiście wiąże się to ze znacznie wyższymi kosztami części zamiennych oraz, średnio licząc, dwukrotnie wyższymi stawkami za roboczogodzinę.

źródło: SDCM
Stowarzyszenie Dystrybutorów SDCM jest organizacją niezależnych firm zajmujących się dystrybucją samochodowych części zamiennych. 

Stowarzyszenie SDCM stworzone zostało w oparciu o ponad 30 największych firm motoryzacyjnych jak również 40 hurtowni regionalnych. Skupia zarówno firmy działające w segmencie osobowym jak również w segmencie ciężarowym.

Od lutego 2007 r. SDCM jest członkiem międzynarodowej federacji FIGIEFA – International Federation of Independent Automotive Aftermarket Distributors, zrzeszającej przedstawicieli z całej Europy. 

źródło zdjęcia: www.sxc.hu

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili