Towary wysokoprocentowe już przy wjeździe do kraju muszą mieć znak akcyzy, tak więc proces oklejania butelek, który powinien odbyć się jeszcze przed dotarciem na granicę z m.in. Rosją, Białorusią czy Ukrainą, a większość zakładów produkujących napoje alkoholowe, nie realizuje tej usługi. Obowiązek ten często spada na firmę logistyczną, która podejmuje się transportu.
Wymagania rynku
Warto wiedzieć, że pieczęć akcyzowa na Białorusi i Ukrainie (przyklejana specjalnym klejem) różni się od rosyjskiej, która przytwierdzana jest za pomocą dodatkowych etykiet. W związku z tym koszty usługi banderolowania są wyższe w przypadku towarów przywożonych do Rosji. Oprócz tego po odpowiednim oznaczeniu towaru wymagane jest uzyskanie deklaracji eksportowej EX1 lub dokumentu tranzytowego T1. Co ważne produkty alkoholowe do krajów WNP mogą być importowane tylko przez przejścia graniczne, upoważnione do tranzytu towarów akcyzowych.
Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę podczas importu do Federacji Rosyjskiej, są wymogi dotyczące karnetu TIR. Zgodnie z decyzją Federalnej Służby klient musi dostarczyć z banku certyfikat gwarancyjny odprawy lub uzyskać ubezpieczenie na granicy.
Profesjonalne firmy transportowe oferują swoim klientom możliwość zdalnego rejestrowania takich ubezpieczeń, co daje pewność, że ładunek bez zbędnych przestojów pojedzie do Rosji. Z kolei na Ukrainie i Białorusi obowiązuje system wcześniejszej deklaracji, więc produkty alkoholowe mogą być przewożone przez przejścia graniczne tylko za okazaniem oryginału opłat celnych. W przypadku wywozu towaru akcyzowego z krajów WNP możliwe jest naklejenie banderoli po przekroczeniu granicy lub w ogóle rezygnacja z umieszczania znaków akcyzowych. Należy również pamiętać o obowiązku konwojowania artykułów alkoholowych na terenie Białorusi oraz dokumentach tranzytowych T1 – podkreśla Andrzej Iwanow Kołakowski, Dyrektor Regionalny Asstra Forwarding AG.
W przypadku transportu drogą morską przewóz napojów alkoholowych odbywa się w kontenerach chłodniczych lub pojemnikach z tzw. suchą izolacją, gdzie używane są specjalne koce termiczne, które pozwalają na utrzymanie odpowiedniej temperatury przewożonego towaru.