Terminal został częściowo sfinansowany częściowo przez środki z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cała inwestycja kosztowała 25 mln złotych, z czego 9 mln pochodziło ze środków Funduszu Spójności.
– Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to nowoczesny i jeden z największych terminali w Grupie PKP CARGO, leży na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, blisko autostrady A2, blisko lotniska i wielkich centrów logistycznych zlokalizowanych w pobliżu. Nie bez znaczenia jest także siła gospodarcza regionu, możliwości jakie Wielkopolska oferuje inwestorom, a więc naszym potencjalnym klientom – mówi Adam Purwin, członek ds. finansowych PKP CARGO pełniący obowiązki prezesa.
Obiekt został przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. To największy terminal zlokalizowany w tej części kraju.
– Terminal kontenerowy w Poznaniu – Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie. – dodaje Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości, realizującego inwestycje.
W ramach projektu powstał liczący 1570 mb układ z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. metrów kwadratowych do składowania kontenerów. Zbudowane zostały również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych.
Całość dopełniają dwa urządzenia przeładunkowe – wózki jezdne kontenerowe firmy KALMAR, które służą do przeładunku w terminalach kontenerowych, o udźwigu do 45 t, mogące przeładowywać kontenery ISO.
Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w regionie Wielkopolski, gdzie krzyżują się ważne linie kolejowe, obsługujące transport z portów morskich dalej do Polski i Europy południowej. Równocześnie terminal powstał przy obwodnicy towarowej Węzła Poznańskiego, będącej częścią ciągu komunikacyjnego E 20. Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Stąd można też odprawiać składy towarowe m. in. do Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina, Bydgoszczy, Piły, Kluczborka i Warszawy oraz do granicy zachodniej państwa, do Kunowic.
Istotny jest także aspekt ekologiczny realizowanej inwestycji. Mniejsza ilość kontenerów będzie przewożona przez transport drogowy. Obniżą się także koszty napraw dróg, ulegających szybszemu zniszczeniu przez ponadnormatywnie obciążone samochody ciężarowe. Lepsza jakość nawierzchni arterii drogowych w konsekwencji przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa ich użytkowników.
W trybie przetargu Generalnym wykonawcą prac budowlanych została firma SKANSKA, natomiast dostawcą urządzeń przeładunkowych firma CARGOTEC.