11.3 C
Warszawa
poniedziałek, 15 kwietnia, 2024

Sprzedaż samochodów osobowych rośnie

Nie należy więc oczekiwać w przewidywalnej perspektywie zwiększenia ilości produkowanych w Polsce samochodów osobowych. Czego innego oczekiwać można natomiast w obszarze produkowanych w Polsce części samochodowych. Ich dostawcy już dawno uniezależnili się od krajowej produkcji samochodów, nie straszna im była także stagnacja w produkcji pojazdów samochodowych w Europie. 

Nawet na niej skorzystali – zdobyli większa część rynku w efekcie szukania przez koncerny samochodowe konkurencyjnych źródeł części.

Produkcja samochodów

Rok 2010 potwierdził spektakularne ożywienie na światowym rynku motoryzacyjnym – produkcja wzrosła do 77 mln pojazdów (wzrost o 25% w porównaniu ze spadkiem o 14% w 2009 r.). Za tym, delikatnie mówiąc, olbrzymim ożywieniem stoi wyjątkowo duży wzrost produkcji i popytu w Chinach. W 2009 r. produkcja skoczyła o 48%, a w 2010 r. o kolejne 33%, osiągając poziom 18 mln pojazdów, w tym 13,8 mln samochodów. Liczba ta stanowi blisko 25% produkcji światowej – a jeszcze w 2000 r. udział Chin wynosił niecałe 4%! 

W tym samym okresie udział Europy Zachodniej spadł z blisko 30% do zaledwie 15%, a USA z 22% do 10%. W ostatniej dekadzie branża motoryzacyjna przeszła radykalną zmianę, jednak na rynku wciąż liczą się generalnie ci sami gracze co wcześniej, z wyraźną dominacją zachodnich koncernów.

Jak mówi Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes: W Polsce produkcja samochodów osobowych ulega wahaniom, zależnym od popytu na europejskich rynkach eksportowych. Krajowy rynek jest kilkakrotnie mniejszy od naszej produkcji, i tak naprawdę popyt na nim ma wpływ na sytuację dealerów, a nie na segment produkcyjny.

W Europie zaś obserwujemy obecnie spadki, którym jak na razie opierają się Niemcy. Nie należy więc oczekiwać dużych zmian in plus w wielkości produkowanych kraju samochodów… a wypada się raczej cieszyć z faktu, iż zakończono u nas jedynie jak na razie produkcję w dawnej FSO (na zachodzie kontynentu zamknięto zaś wiele zakładów).

Potencjał wzrostu jest jak na razie widoczny jedynie w segmencie pojazdów użytkowych, w tym m.in. autobusów (oraz w segmencie premium, nieprodukowanym w naszym kraju).

Obecna sytuacja: w 2011 r. umiarkowany, nierównomierny wzrost produkcji samochodów

Wzrost na światowym rynku samochodowym w 2011 r. powinien ustabilizować się na poziomie od 3% do 5%, przy czym kwestią niepewną pozostaje ewentualny (lecz tymczasowy) spadek sprzedaży w Chinach. Jeśli chodzi o dojrzałe rynki, to sprzedaż w Europie ustabilizowała się na poziomie ok. 13,5 mln pojazdów, czyli znacznie poniżej poziomu sprzed kryzysu (pomiędzy 15,5 a 16 mln pojazdów), dowodząc istnienia dużej nadwyżki zdolności produkcyjnych. Na rynku amerykańskim potwierdziło się ożywienie trwające od drugiej połowy 2010 r. – liczba sprzedanych samochodów wynosi obecnie 12,5 mln rocznie, jest jednak wciąż o wiele niższa niż przed kryzysem (ponad 17 mln). Z kolei w Japonii rynek motoryzacyjny zaczął się zmniejszać w drugiej połowie 2010 r., a obecnie musi zmagać się ze skutkami marcowego trzęsienia ziemi. Produkcja motoryzacyjna spadła tam drastycznie, zwłaszcza bezpośrednio po nim: o 60% w kwietniu, a następnie o 32% w maju.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
315ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili