18.3 C
Warszawa
sobota, 13 kwietnia, 2024

Serwis na wyższym poziomie mobilności

Wyeliminuj ryzyko

Obecna w wielu przedsiębiorstwach tendencja do zatrudniania kolejnych pracowników terenowych
stawia wyzwanie przed kierownikami działów serwisowych związane z koordynacją i planowaniem
obowiązków personelu, który w firmie przebywa tylko w momencie kompletowania narzędzi i
części zamiennych niezbędnych do wykonania napraw. Dodatkową trudność w efektywnym
zarządzaniu zespołem stanowi brak bezpośredniej komunikacji pomiędzy kierownikiem serwisu a
pracownikiem oraz problemy z analizą oraz monitorowaniem kosztów i czasu pracy. Serwisanci
pozbawieni dostępu do historii napraw czy książek przeglądowych narażeni są na popełnienie
błędu w trakcie wykonywania czynności naprawczych, a to z kolei łączy się z koniecznością
ponownego przyjazdu do klienta i wzrostem kosztów operacyjnych. W przypadku firm z sektora
utilities, czyli spółek energetycznych, ciepłowniczych czy gazowniczych, każde przekraczające
normę opóźnienie w naprawie infrastruktury karane jest wysokimi grzywnami, dlatego też
przedsiębiorstwa te powinny jeszcze skuteczniej chronić się przed ryzykiem pomyłek i niską
produktywnością pracowników.

Zautomatyzuj najważniejsze procesy

Wykorzystywanie terminali mobilnych w codziennej pracy serwisanta upraszcza wiele procedur
i automatyzuje szereg czynności, stąd też wypełniane przez nich zadania są odciążone z ryzyka
popełnienia błędu, a sama praca dużo bardziej wydajna. Jakie zatem funkcjonalności musi
posiadać urządzenie, które wspiera pracowników terenowych w tak szerokim wymiarze? Wysokiej
klasy terminale mobilne, takich jak np. Motorola MC55 zintegrowana z rozwiązaniem FieldService
firmy Consafe Logistics, łączą w sobie funkcje aż sześciu urządzeń – telefonu komórkowego,
komputera mobilnego, aparatu fotograficznego, skanera kodów kreskowych, czytnika kart
magnetycznych i odbiornika GPS. Dzięki temu mogą one w niezawodny sposób spełniać swoje
kluczowe zadania – usprawniać komunikację pomiędzy serwisem a pracownikiem terenowym,
kontrolować koszty dojazdu i bezpieczeństwo pracownika na miejscu awarii, a przede wszystkim
dostarczać serwisantowi przez spis części zamiennych dostępnych w magazynie, aż po techniczne zalecenia dotyczące naprawy lub przeglądu.

Co więcej, wyposażenie pracowników terenowych w przenośne komputery
zapewnia im dostęp do firmowej sieci telefonicznej i komputerowej niezależnie od miejsca ich
pobytu i pozwala na wykonywanie wszystkich czynności w czasie rzeczywistym oraz przesyłanie
w trybie on line informacji o zmianie statusu zlecenia. Te dane są stale monitorowane przez
kierowników serwisu, dzięki czemu mogą dużo bardziej efektywnie koordynować pracą zespołu.
Nie bez znaczenia jest również wyposażenie terminali w funkcje komunikacji głosowej i transmisji
danych, umożliwiającej stały kontakt z pracownikiem, nawet jeśli przeprowadza on przegląd w
nietypowym terenie lub na wysokościach. Dobrej jakości urządzenia mobilne są przystosowane
do wydajnego i zautomatyzowanego wykonywania zadań również w tych trudnych warunkach
eksploatacyjnych, ponieważ odporność na działania atmosferyczne, wstrząsy i upadek z dużej
wysokości została uwzględniona w konstrukcji i obudowie terminali.
informacji niezbędnych do wykonania zlecenia – od historii napraw,

FieldService w praktyce

Czym różni się od tradycyjnych metod realizacja zlecenia serwisowego ze wsparciem mobilnej
platformy oraz przenośnych terminali? Proces realizacji zlecenia serwisowego rozpoczyna się w
momencie przyjęcia zgłoszenia klienta przez dział call center. Łączy się to również z wpisaniem
do systemu zamówienia na naprawę sprzętu i przeanalizowania go przez kierownika serwisu, który po sprawdzeniu książki przeglądowej danego urządzenia, przydziela do niego zestaw części
zapasowych oraz narzędzi potrzebnych do wykonania naprawy. Następnie przypisuje zlecenie
do odpowiedniego pracownika odpowiedzialnego za jego realizację. Po odczytaniu danych o
dacie i miejscu planowanej wizyty u klienta oraz rodzaju awarii, serwisant w głównym magazynie
kompletuje części zamienne oraz narzędzia. W momencie, gdy pracownik wyruszy w trasę system
automatycznie zapisze zmianę statusu oraz rozpocznie monitorowanie czasu podróży oraz pracy.
Po dotarciu na miejsce i przystąpieniu do wykonania czynności naprawczych również następuje
zmiana statusu zlecenia, dzięki czemu istnieje możliwość tworzenia szczegółowych raportów
dotyczących świadczonych usług. Dodatkowo, pracownik może przyczyny wcześniejszych usterek,
dzięki czemu ryzyko pomyłek i ewentualna konieczność ponownego przyjazdu do klienta, zostają skutecznie wyeliminowane. Po zakończeniu naprawy urządzenie wysyła do systemu głównego informacje o koszcie całkowitym zlecenia serwisowego i czas poświęcony na jego wykonanie. Te dane stanowią podstawę do wystawienia faktury, którą przebywający u klienta serwisant może bezpośrednio wysłać do działu księgowości i elektronicznej w każdej chwili sprawdzić archiwizacji.

Także procedury związane z płatnością ulegają uproszczeniu. Urządzenia PDA takie
jak np. Motorola MC55 zawierają czytniki kart magnetycznych odczytujące nawet trzy ścieżki
danych z kart kredytowych lub lojalnościowych, przez co transakcje bezgotówkowe mogą stać się
standardem również wśród firm serwisowych.

Bezpieczeństwo w terenie

Dodatkową korzyść z instalacji aplikacji FieldService firmy Consafe Logistics, stanowi zwiększenie
bezpieczeństwa i ochrony pracowników terenowych. Dzięki wprowadzeniu czujnika ruchu MAX
Sensor do komputerów mobilnych Motoroli, każdy niestandardowe zachowanie np. upadek, po
którym urządzenie pozostaje w stanie spoczynku może oznaczać, że serwisant spadł z wysokości
i wymaga natychmiastowej pomocy. To powoduje wysłanie sygnału alarmowego do centrali i
informacji o konieczności sprowadzenia pomocy. Ponadto, rozwiązanie MAX FlexWAN umożliwia
pracownikom korzystanie z sieci komórkowej, która na danym obszarze posiada najszerszy
zasięg, przez co mogą czuć się pewniej i bezpieczniej na nieznanym terenie. Istotną cechą
terminalu Motorola MC55 jest również wysoka wytrzymałość obudowy oraz odporność na czynnik
atmosferyczne, dzięki czemu serwisanci mogą korzystać z urządzenia w każdych warunkach i
przez wiele lat, co nie byłoby możliwe w przypadku urządzeń powszechnego użytku.

Mobilność w branży piwowarskiej

Doświadczenia pracowników Ringnes Brewery, będącej własnością firmy Calsberg, wskazują, że
codzienne organizowanie ich pracy przez mobilną platformę zrewolucjonizowały funkcjonowanie
działu serwisowego i wprowadziły go na wyższy poziom wydajności. Serwis to ogromna część
przemysłu piwowarskiego – mówi Roar Ellingvåg, odpowiedzialny za mobilne rozwiązania w
firmie Ringnes. Właśnie dlatego rozwiązanie FieldService firmy Consafe Logistics jest dla nas
nieocenione. Szybko nam podpowiada, co inni pracownicy zrobili już wcześniej u danego klienta
i daje nam możliwość oceny powtarzającego się problemu oraz podpowiada rozwiązania.
Aplikacja FieldService została wdrożona przez Consafe Logistics w 2008 roku. Najważniejszym
wyzwanie tego projektu stanowiło uporządkowanie danych i wprowadzenie przejrzystego systemu
wykonywania zleceń, co miało podnieść jakość usług Ringnes Brewery. Jak przyznaje jeden
z pracowników firmy, wprowadzonym narzędziom IT udało się zrealizować zamierzone cele:
W porównaniu z wcześniejszymi działaniami jest to o wiele lepsze rozwiązanie pod każdym
względem – mówi Knut Gøran ?rvei. Wcześniej wszystko trzeba było zapisywać i przeglądać
strony po kolei, by znaleźć zakres zadań na dany dzień. Rozwiązanie FieldService jest tak
nowoczesne, że nie muszę pamiętać wszystkich szczegółów dotyczących rozkładu zadań.

Informacje mam zawsze pod ręką.

Wymagania techniczne

Do sprawnego funkcjonowania aplikacji nie jest wymagana infrastruktura informatyczna
wyposażona w system CRM lub ERP – wszystkie operacje związane z aktualizowaniem
bazy danych FieldService mogą być wykonywane z poziomu przeglądarki internetowej. Jeśli
firmie zależy na pełnej integracji wszystkich danych dotyczących klientów, historii przeglądów,
pracowników, stanu magazynowego oraz innych kluczowych zasobów, istnieje możliwość
połączenia aplikacji field service z systemami klasy Call Center, ERP, CRM oraz FK, co wprowadzi
jeszcze większą przejrzystość w zarządzaniu przedsiębiorstwem i monitorowaniu procesów
operacyjnych.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili