3.8 C
Warszawa
niedziela, 21 kwietnia, 2024

Sejmowa Komisja Infrastruktury z udziałem Ministra Gospodarki Morskiej obradowała nad nowym programem rozwoju SAR

Minister Wiechecki wziął udział w posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury. Tematem obrad był program rozwoju Służb Ratownictwa Morskiego na lata 2007-2009.

Obszar działania Służby SAR obejmuje polską strefę odpowiedzialności za poszukiwanie i ratowanie oraz polską wyłączną strefę ekonomiczną na Morzu Bałtyckim. Dla wykonywania nałożonych zadań, Służba SAR dysponuje następującymi siłami:

  1. Jednostkami pływającymi (11 specjalistycznych statków przeznaczonych do prowadzenia akcji ratowniczych na morzu z zakresu poszukiwania i ratowania oraz 2 statki służące do zwalczania zanieczyszczeń);
    2. Jednostkami lądowymi (8 brzegowych stacji ratowniczych) przeznaczonymi do działań w strefie brzegowej wyposażonymi w środki transportu lądowego oraz środki pływające;
    3. Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym w Gdyni, które wraz z Pomocniczym Centrum Koordynacyjnym w Świnoujściu przeznaczone jest do organizowania i koordynowania działań ratowniczych na morzu.

Dodatkowo Służba SAR administruje Platformą Informatyczną Administracji Morskiej (zbiór informacji z zakresu STCW, PSC, przewozów ładunków niebezpiecznych) oraz utrzymuje punkt odbioru alertu zgodnie z ISPS (odbioru informacji o zagrożeniu bezpieczeństwa statków na morzu). Zatrudnienie Służby SAR to 287 osób oraz około 100 ochotników współpracujących ze stacjami brzegowymi.

„Program Rozwoju Służb Ratownictwa Morskiego w latach 2007-2009”

Program ten stanowi kontynuację działań podjętych przez Służbę SAR w latach 2005-2006 opartych o program poprzedni (Program rozwoju służb ratownictwa morskiego na lata 2002-2006) i w swoim założeniu nie zwiększa obciążeń budżetu państwa   w stosunku do pierwotnej wersji. W ramach tego programu przewidywane są następujące przedsięwzięcia:

• budowa 2 statków ratowniczych I kategorii,
• zakup jednostki ratowniczej na Zalew Wiślany,
• budowa morskiej stacji ratowniczej w Darłowie,
• budowa morskiej stacji ratowniczej w Ustce,
• budowa bazy zwalczania zanieczyszczeń w Świnoujściu.
 
Łączny koszt programu to 81 571 000 PLN, przy czym kwota ta nie obejmuje wydatków poniesionych w latach 2005-2006 na rozpoczęcie budowy statków oraz baz w Świnoujściu      i w Darłowie.

W najbliższym czasie zostaną rozpisane postępowania o udzielenie zamówień publicznych   na budowę bazy w Darłowie oraz zakup jednostki ratowniczej na Zalew Wiślany.

„Program rozwoju służb ratownictwa morskiego” realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem i w chwili obecnej nie występują zagrożenia dla jego wykonania. Realizacja opisanych wyżej przedsięwzięć pozwoli na znaczne zwiększenie efektywności działań Służby SAR, ale nie zaspokoi wszystkich jej potrzeb wynikających m.in. z potrzeby wypełniania zobowiązań międzynarodowych nakładanych przez konwencje.   

Aby tak się stało, konieczne jest pozyskanie jeszcze jednego statku ratowniczego I kategorii, wielozadaniowego statku przeznaczonego do zwalczania zanieczyszczeń środowiska morskiego oraz wyposażenia Służby SAR w nowoczesny system łączności operacyjnej. Realizacja powyższych projektów jest możliwa w ramach współfinansowania z funduszy UE. W związku z czym na liście projektów proponowanych znalazły się:

• Budowa statku ratowniczego I kat. Typu SAR-3000 (w Ramach Działania 7.2 – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko),
• Budowa specjalistycznego statku do zwalczania zanieczyszczeń na morzu (w Ramach Działania 3.2. – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

Konieczność budowy drugiego pełnomorskiego statku do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu wynika z Konwencji Helsińskiej. W sprawach dotyczących gotowości do zwalczania zanieczyszczeń na morzu zastosowanie mają następujące regulacje prawne: Rekomendacja 11/13 wraz z wytycznymi – o rozwoju narodowych systemów przeciwdziałania zanieczyszczeniom morza substancjami olejowymi i innymi substancjami szkodliwymi, Deklaracja Kopenhaska (HELCOM Copenhagen Declaration), Bałtycki Plan Działania (BSAP – Baltic Sea Action Plan) oraz  Porozumienie państw Stron Konwencji Helsińskiej ETOW (Emergency Towing).

e-logistyka.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili