27.2 C
Warszawa
wtorek, 16 sierpnia, 2022

Rządowe spółki sposobem na autostrady?

Rząd chce przyspieszyć inwestycje drogowe poprzez utworzenie specjalnych spółek z szerokimi uprawnieniami do korzystania z pieniędzy państwa i UE.

Na początku urzędowania rząd Kazimierza Marcinkiewicza ogłosił ambitny program budowy autostrad i dróg ekspresowych. Do 2013 r. rząd obiecuje prawie 1000 km nowych autostrad (ich sieć ma liczyć 1729 km). Jeszcze bardziej maja być rozbudowane drogi ekspresowe, o standardzie zbliżonym do autostrad. Teraz mamy 261 km takich dróg, przez osiem lat ma przybyć aż 1,5 tys. km.

Rząd od początku krytykował koncesyjny system budowy autostrad. To system, w którym autostrady budują prywatni inwestorzy w zamian za dochody z eksploatacji dróg. Teraz okazuje się, że kluczem do przyspieszenia budowy dróg przez państwo maja być spółki "specjalnego przeznaczenia", które będą przygotowywały i wykonywały priorytetowe inwestycje drogowe o wartości ponad 1 mln euro. Gazeta Wyborcza dotarła do projektu ustawy o tych spółkach, przygotowanego przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Resort transportu chce dać spółkom bardzo szerokie kompetencje. Przejęłyby od Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad grunty pod budowę dróg, a także przygotowaną już dokumentację inwestycji. Spółki mają dostać wielkie pieniądze z budżetu państwa, bezzwrotnej pomocy UE, a także z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Kupując paliwo, kierowcy wpłacają na konto tego Funduszu około 9 groszy od każdego litra benzyny. Dotąd tymi pieniędzmi dysponowała GDDKiA. Ministerstwo Transportu chce ponadto, aby spółki specjalnego przeznaczenia mogły korzystać z kredytów zaciąganych lub gwarantowanych przez państwo. Mogłyby też pobierać opłaty za przejazd autostradą oraz przez mosty i tunele. Do kosztów inwestycji doliczałyby do 3,5 proc. prowizji.

Spółki mają dostać specjalne przywileje przy przetargach. Bez zgody prezesa Urzędu Zamówień Publicznych mogłyby zawierać na ponad trzy lata umowy z kooperantami, wybranymi w przetargach.

Imperium specjalnych spółek drogowych ma zarządzać minister transportu. Jako przedstawiciel skarbu państwa ma objąć wszystkie imienne akcje spółki (za co najmniej 1 mln zł), ustali jej statut i podpisze z nią umowę, określającą warunki budowy drogi (np. termin, koszty). Minister transportu ma też powoływać prezesów specspółek i – na ich wniosek – resztę zarządu. W spółkach powstaną liczne posady w radach nadzorczych (mają liczyć od pięciu do siedmiu członków). Ma w nich zasiadać przedstawiciel Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz GDDKiA, która podlega Ministerstwu Transportu. Resztę członków wyznaczy Minister Transportu, zyskując w ten sposób przewagę w radzie.

Uzasadnienie projektu ustawy nie precyzuje ile będzie takich spółek, które z inwestycji przygotowanych już przez GDDKiA przejmą czy ile pieniędzy pozostanie w budżecie GDDKiA. Ministerstwo Transportu stwierdza tylko, że od 2007 r. budżet resortu trzeba zwiększyć o 900 tys. zł na 15 etatów dla negocjatorów umów ze specspółkami.

Drogowcy krytykują projekt. – Oczekiwaliśmy czegoś innego – utworzenia spółek, które na zlecenie GDDKiA zajmą się projektami inwestycyjnymi i odciążą Dyrekcję, pozwalając jej skupić się na zarządzaniu i utrzymaniu dróg. Tworzenie spółek przez Ministra Transportu zupełnie bez udziału GDDKiA wydaje się sprzeczne z ustawą o drogach publicznych, która przyznaje Ministrowi Transportu funkcje planistyczne i nadzorcze, a Dyrekcji – wykonawcze. Tworzenie spółek konkurencyjnych dla GDDKiA zaciera kompetencje i grozi opóźnieniem w realizacji inwestycji. Nie jest też jasne, czy spółki nie zajmowałyby się także wykonawstwem inwestycji, pełniąc rolę gospodarstwa pomocniczego Ministra Transportu – powiedział Gazecie – Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Andrzej Kublik 

Więcej: Gazeta Wyborcza, 24.04.2006

Poprzedni artykułFuzja na drogach Europy
Następny artykułPół wieku kontenerów

Powiązane Artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
319ObserwującyObserwuj
275ObserwującyObserwuj
spot_img

Z ostantiej chwili