Polska,traci pozycję motoryzacyjnego lidera Europy Środkowej. Jak podaje gazeta.pl, polski rynek motoryzacyjny pogrążył się w zapaści i ilości zakupionym nowych aut wyprzedzają nas Rumuni i Węgrzy.
W tym kwartale po raz pierwszy Polacy kupili mniej nowych samochodów niż Rumuni i Węgrzy – wynika ze statystyk renomowanej firmy doradczej JATO Dynamics. Skala kryzysu naszego rynku motoryzacyjnego staje się jeszcze bardziej wyrazista, jeśli weźmie się pod uwagę, że ludność Węgier jest prawie cztery razy mniejsza niż Polski, a Rumunii – prawie dwa razy mniejsza. W całym 2005 r. Polacy kupili 235,7 tys. nowych samochodów – o jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Pozwoliło to utrzymać nam pozycję największego rynku motoryzacyjnego Europy Środkowej. Rumuni kupili natomiast 215,5 tys. nowych aut, o 49 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeśli trend się utrzyma, Rumunia wkrótce może zająć nasze miejsce na pozycji największego rynku motoryzacyjnego Europy Środkowej.
Jak już wiadomo, styczeń zaowocował spadkiem sprzedaży nowych aut w Polsce, może to być zapowiedź kolejnego chudego roku dla naszej motoryzacji. A już poprzedni był najgorszy od 13 lat. Teraz Polacy chętniej wybierają używane pojazdy z Europy Zachodniej. Po wejściu do UE w maju 2004 r. i zniesieniu ograniczeń w sprowadzaniu używanych pojazdów na nasze drogi trafiło już 1,7 mln takich aut. Dwie trzecie z nich ma dziesięć lat lub więcej.
Andrzej Kublik
Więcej Gazeta.pl, 13.02.06