Ryanair zawiesza bazowe negocjacje

32
Ryanair wezwał polski rząd do interwencji w sprawie podwyżek cen obsługi ruchu lotniczego wprowadzonych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) nałożonych na linie lotnicze operujące w Polsce.

Wraz z przystąpieniem PAŻP do organizacji EUROCONTROL i wdrożeniem regulacji UE nr 1794/2006, podjęto „racjonalizatorską“ decyzję o zmianach w systemie opłat obowiązujących w ruchu lotniczym w Polsce. Wprowadzono pokaźną zniżkę dla ruchu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej, a gigantycznie, bo aż o 960 %, podniesiono opłaty za start i lądowanie na lotniskach. Ponadto, PAŻP już zapowiedziała kolejną podwyżkę o 40% planowaną na przyszły rok.

Tym samym PAŻP, kosztem polskiej gospodarki, wspiera rozwój Rosji, Chin i krajów Dalekiego Wschodu. Mimo, że zostało dowiedzione, że rozwój transportu lotniczego bardzo pozytywnie wpływa na stan polskiej gospodarki, to PAŻP zdecydowała się na nałożenie nieuzasadnionego podatku w wysokości 20 milionów euro na linie lotnicze lądujące i startujące z polskich lotnisk. Decyzja ta została podjęta w bardzo trudnym momencie dla kondycji całego transportu lotniczego.
 
– W czasie, gdy polski rząd stara się zapewnić swojemu krajowi ciągły wzrost gospodarczy, jedna z agend rządowych podejmuje działania stojące w jawnej sprzeczności z taką polityką. Decyzja PAŻP o dziesięciokrotnej podwyżce opłat obsługi ruchu lotniczego na polskich lotniskach, na pewno będzie miała znaczący wpływ na wyhamowanie wzrostu gospodarczego Polski. W tym momencie trudno nawet znaleźć słowa komentarza do kolejnej o 40-procentowej podwyżki zapowiedzianej na przyszły rok – powiedział w Warszawie Michael Cawley, wiceprezes Ryanair
 
Ryanair wzywa polski rząd, aby wpłynął na zmianę decyzji podjętych przez PAŻP, które ewidentnie mają na celu zastopowanie rozwoju ekonomicznego i powstrzymanie wzrostu ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach regionalnych.
 
Ze swojej strony, Ryanair zdecydował się na wstrzymanie wszelkich negocjacji z regionalnymi portami lotniczymi w sprawie utworzenia zapowiadanej w Polsce bazy. Wzrost kosztów spowodował, że wiele istniejących i planowanych połączeń przestało być dla nas rentownych. Jest to równoznaczne z faktem, że w Polsce nie będzie żadnej bazy Ryanair do czasu zmiany decyzji o wprowadzeniu podwyższonych opłat. Dzisiaj zawieszamy rozmowy na temat potencjalnej bazy z pięcioma polskimi miastami. Jako druga, co do wielkości linia lotnicza działająca w Polsce, która przez ostatnie trzy lata każdego roku notowała 50-procentowy wzrost liczby pasażerów i obecnie obsługuje 2,3 miliona podróżnych z Polski, zawsze podkreślaliśmy potrzebę redukcji kosztów i zwiększenia efektywności działań. Miało to służyć rozwojowi rynku lotniczego, a tym samym przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju. Bezprecedensowa podwyżka wprowadzona przez PAŻP jest dla nas nie do zaakceptowania. Uważamy, że w sposób bezpośredni negatywnie wpłynie to na politykę mającą na celu wzrost ekonomiczny Polski.

– Linie Ryanair będą nadal rozwijały swoją działalność w krajach oferujących konkurencyjną politykę cenową. Obecnie nie widzę wśród tych krajów Polski – dodał Cawley.

Jak podała dzisiaj Rzeczpospolita "zysk netto Ryanaira, tanich irlandzkich linii lotniczych, spadł w I kwartale o 85 proc. W tym roku przewoźnik może stracić 60 mln euro".

źródło: Ryanair, Rzeczpospolita

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj