11.3 C
Warszawa
poniedziałek, 15 kwietnia, 2024

Realizm czy pesymizm?

Dotarliśmy do nieoficjalnych danych, dotyczących sprzedaży nowych aut. We wrześniu z salonów dilerskich wyjechało 24,96 tys. samochodów osobowych. To najlepszy wynik w porównaniu z pięcioma poprzednimi wrześniami (ostatnio lepszy wynik zanotowano w 2003 r.).

W sumie od początku roku z krajowych salonów dilerskich wyjechało 239,6 tys. nowych aut. Gdyby taki wynik potwierdziły oficjalne dane, oznaczałoby to wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o 1,7 proc. I to w czasach, kiedy gospodarka światowa mocno wyhamowała. Są to ogromne pieniądze. 

Według Jakuba Farysia, prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2008 r. przychody branży ze sprzedaży samochodów osobowych wyniosły około 22,1 mld zł. To już tradycja, że branża motoryzacyjna w Polsce nie jest zachwycona tegorocznymi wynikami. Przypomina, że dobra sprzedaż we wrześniu i poprzednich miesiącach to efekt reeksportu aut, głównie do Niemiec. Rząd Angeli Markel kilka miesięcy temu wprowadził spore dopłaty do zakupu nowych aut. Korzystali z tego polscy dilerzy, ale pula już się wyczerpała. Stąd pesymistyczne oceny.
— Realnie sprzedaż aut w Polsce jest o 17-18 proc. niższa niż w ubiegłym roku, a rynek jest bardzo słaby — twierdzi Witold Nowicki, dyrektor handlowy Toyota Motor Poland. 

Nie jest to odosobniona opinia.
— W sierpniu producenci zadeklarowali sprzedaż ponad 21 tys. samochodów. W naszym kraju zarejestrowano zaś jedynie około 16,1 tys. Różnica to auta, które wyjechały z Polski. Ponadto nierzadko część firm dokonuje czasowej rejestracji aut, które później także trafiają za granicę. Najpewniej ta tendencja utrzymała się także we wrześniu — podkreśla Wojciech Halarewicz, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland. 

Nie wszyscy jednak mają minorowe nastroje. Zadowolenia z osiągniętych wyników nie kryje Skoda.
— Nasza sprzedaż od stycznia do września jest o 16,7 proc. wyższa niż przed rokiem. We wrześniu sprzedaliśmy o 35 proc. więcej niż w takim samym miesiącu 2008 r. Wykorzystujemy okazje, które stwarza rynek. A taką dała nam możliwość ponownego wprowadzenia do sprzedaży aut z kratką. To dzięki nim ostatnio nasza sprzedaż jest tak dobra — przekonuje Łukasz Zadworny, prezes Skoda Auto Polska.

Powody do zadowolenia ma także MMC Car Poland, importer aut marki Mitsubishi. We wrześniu Japończycy sprzedali 759 aut — ponad dwukrotnie więcej niż w tym samym miesiącu 2008 r. Od stycznia do końca września sprzedaż wyniosła 6264 auta, co stanowi ponad 80-procentowy wzrost. 

Źródło: pb.pl

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
315ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili