Polski przewoźniku – zapnij pasy

Rok 2019 testem siły branży transportowej

64

Odpowiadając za niemal 8% międzynarodowego ciężarowego transportu towarów, Polska znajduje się w pierwszej trójce krajów Unii Europejskiej, które realizują najwięcej takich przewozów – zaraz za Niemcami (28,4 proc.) i Francją (18,9 proc.)[1]. O dobrej kondycji polskich firm transportowych świadczą także ich wyniki finansowe – w 2017 r. wzrost dochodów odnotowało 78 proc. z nich[2]. Jednak rok 2019 zapowiada się dla polskich przewoźników burzliwie. Co ich czeka?

– Nadchodzący rok będzie dla polskich przewoźników zdecydowanie pełen wyzwań. Z jednej strony nowych jak rosnące ceny paliwa, czy możliwe ograniczenie dostępu do rynku brytyjskiego po Brexicie, ale z drugiej tych aktualnych w polskiej branży transportowej od lat jak deficyt kierowców wyjaśnia Maciej Specjalski, ekspert w dziedzinie ubezpieczeń transportowych w Colonnade Insurance S.A.

 

Brexit nie po naszej myśli

Wielka Brytania to ważny rynek dla polskich przewoźników – z 4,5 mln ciężarówek rocznie wjeżdżających do tego kraju, co czwarta jest zarejestrowana w Polsce.[3] Jak na to wpłynie Brexit?

Pojawiają się pierwsze obawy – głównie ze względu na fakt, że po Brexicie to Komisja Europejska będzie regulować przewozy pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską. Istnieje ryzyko, że nowe warunki będą podyktowane interesami firm z państw zachodniej Europy. To może być dla polskich przewoźników katastrofalne – zachodnim firmom przewozowym nie zależy na kabotażu, czyli segmencie, w którym polskie firmy radzą sobie najlepiej. Według wyliczeń polscy przewoźnicy mogą liczyć się ze zmniejszeniem przychodów nawet o ponad miliard euro.[4]

Deficyt kierowców

Polskie firmy transportowe mają ambitne plany zatrudnienia – w ciągu najbliższych trzech miesięcy co piąta firma chce powiększać swoje zespoły[5]. Jak wynika z badania Transporteon Group, aż połowa firm przewozowych obawia się, że nie znajdzie chętnych na wakat za kierownicą[6]. Brak kierowców to jedno z największych wyzwań, jakie czeka europejskich przewoźników w 2019 r. – tylko w Polsce jest szacowany na ok. 20 proc.[7]

Coraz droższe paliwo

Pod koniec ubiegłego roku ponad połowa przewoźników deklarowała, że odczuwa skutki rosnących cen paliw[8]. Według analiz drogo dopiero będzie – wraz z Nowym Rokiem zaczęła obowiązywać, tzw. „opłata emisyjna”, wprowadzona wraz z nowelizacją ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Eksperci szacują, że nowa opłata może wpłynąć na wzrost cen o ok. 8-10 groszy za każdy litr benzyny lub oleju napędowego.[9] Środki zebrane w ramach nowej opłaty mają zostać przeznaczone m.in. na walkę ze smogiem i rozwój elektromobilności w Polsce.

Czas mocno zapiąć pasy

Jedną z odpowiedzi na wyzwania, jakie przed przewoźnikami stawia rynek jest tzw. polisa odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego (OCPD). Firmy, które decydują się na ubezpieczenie o szerokim zakresie pokrycia w polisie OCPD, jako sposób minimalizacji ryzyka, chętniej przyjmują wymagające zlecenia na transport i to nawet w wymagających warunkach.

W obliczu już istniejących problemów, a także tych, które jeszcze się w tym roku pojawią, przewoźnicy szukają sposobów na minimalizację ryzyka. Już w ubiegłym roku odnotowaliśmy wzrost zainteresowania ubezpieczeniem OCPD, które chroni przewoźnika przed potencjalnymi, negatywnymi konsekwencjami wynikającymi ze szkody w powierzonym do przewozu ładunku. W tym roku spodziewamy się jeszcze większej liczby zapytań o to ubezpieczenie – wyjaśnia Maciej Specjalski.

Co istotne – zapis w zleceniu transporotowym o wstrzymaniu zapłaty za przewóz w sytuacji spowodowania szkody w transporcie jest niezgodny z prawem[10]. Za wykonany w pełni transport, przewoźnik musi otrzymać wynagrodzenie, a koszty powstałe w wyniku ewentualnych uszkodzeń mają być pokryte właśnie przez polisę OCPD. Ubezpieczenie to coraz częściej staje się standardem egzekwowanym przez samych zleceniodawców.

[1] Volvo, Global transportation system
[2] Transporeon Group, Raport: Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018  
[3] https://www.rp.pl/Transport-drogowy/312299985-Brexit-zmniejszy-przychody-polskich-przewoznikow-nawet-o-miliard-euro.html
[4] Ibidem.
[5] Manpower, Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia
[6] Transporeon Group, Raport: Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018  
[7] http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/polski-rynek-transportu-drogowego-jest-rynkiem-przewoznika.html
[8] Transporeon Group, Raport: Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018  
[9] https://trans.info/pl/najwazniejsze-zmiany-dla-branzy-transportowej-w-2019-r-w-polsce-i-w-europie-120900
[10] https://trans.info/pl/zlecenia-transportowe-jak-nie-wpasc-w-pulapke-595cdf67bd04fa13188b4794-20123

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj