21.8 C
Warszawa
czwartek, 23 maja, 2024

Pogromcy kolejek

Możemy się na nie natknąć bez względu na branżę sklepu. Dla wielu długość kolejki jest miernikiem popularności sklepu i atrakcyjności jego oferty. Przeważa jednak opinia negatywna. Nikt nie lub stać w kolejkach, które mogą stać się powodem niezadowolenia i frustracji wśród klientów.

Problem kolejek jest również powodem do zmartwień dla sprzedawców. Dla nich ważne są względy bezpieczeństwa klientów w sklepie oraz czas, jaki tracą na stanie w kolejkach.
?W porę dostrzeżony i rozwiązany problem kolejek jest sukcesem organizacyjno-handlowym sklepu. Klienci narzekający na zbyt długie kolejki w tak gorącym okresie mogą stać się początkiem większych kłopotów.

– W całym tym zgiełku przedświątecznym, najgorsze, co może mi się zdarzyć to kilometrowe kolejki – mówi Aneta Kowalczyk z Gorzowa Wielkopolskiego. – Uwielbiam obdarowywać moich bliskich prezentami. Jednak widok tłumów ludzi w sklepach sprawia, że wszystkiego mi się odechciewa. I cała świąteczna atmosfera podgrzewana przez sklepy ulatuje ze mnie jak powietrze”

-Nie znam nikogo, kto by lubił stać w kolejkach – mówi Agnieszka Piwowarska z Warszawy. – To ogromna strata czasu, który mogłabym wykorzystać w inny, bardziej produktywny sposób. Choć nie wyładowuję jak niektórzy swoich frustracji na kasjerkach za to, że nie mają pięciu par rąk, to jednak denerwuje mnie ich zbytnia opieszałość. Dlatego jeżeli widzę kolejkę, staram się zmienić sklep, co czasami bywa trudne, ze względu na charakter zakupów.

Jest wiele sposobów eliminowania kolejek lub ich drastycznego ograniczania. Jednym z nich są mobilne systemy kasowe, jakie zastosowano w angielskiej sieci księgarń WHSmith
?oraz szwedzkiej sieci marketów budowlanych Byggmax. Rozwiązania wdrożone w obu firmach bazują na łączności bezprzewodowej, mobilnych drukarkach Zebra Technologies oraz komputerach skanujących.

– Nasze badania rynkowe wskazały, że kolejki są postrzegane przez klientów jako bariera przed wejściem do sklepu oraz przed dokonaniem zakupów – mówi Mark Branwell, zarządzający systemami biznesowymi w sieci WHSmith. – Naszym strategicznym celem było zmienienie tej sytuacji.

WHSmith to gigant na rynku księgarskim. Firma prowadzi 540 salonów w Wielkiej Brytanii oraz ponad 800 księgarń w portach lotniczych na całym świecie. Ze względu na wzmożony ruch klientów w okresie świątecznym, firma postanowiła skrócić czas oczekiwania w kolejce o połowę. W tym celu zastosowano rozwiązanie polegające na wyposażeniu pracowników firmy w bezprzewodowe skanery Casio podłączone do mobilnych i nadających się do noszenia drukarek paragonów Zebra Cameo. Tak stworzono pogromców kolejek. ?Ich zadaniem, poza udzielaniem wskazówek klientom księgarni, jest pomaganie im ?w szybszym uregulowaniu płatności w kasie. W tym celu skanują kody kreskowe produktów z koszyka i wydają klientom gotowe kwity kasowe. Po podejściu do kasy wystarczy przekazać kwit kasjerowi i uregulować płatność. Wprowadzone rozwiązanie bardzo spodobało się klientom WHSmith.

– Dotychczasowe rezultaty są bardzo entuzjastyczne. Zredukowaliśmy czas obsługi kolejki o 50 procent – mówi Branwell.

Inne rozwiązanie zastosowano w Szwecji. Specyfiką sieci Byggmax, prowadzącej 27 marketów budowlanych, jest sposób obsługi klienta na zasadzie drive-in. Dzięki niej klienci mogą wjechać swoimi samochodami na teren sklepu i samodzielne załadować towary, których potrzebują. Przy załadunku towarów uczestniczą pracownicy sklepu odpowiedzialni za przygotowanie dokumentów wydania towaru. Do tej pory dokumenty te były wypełniane ręcznie. To często doprowadzało do powstawania kolejek przy kasach spowodowanych trudnością z prawidłowym odczytaniem dokumentów i porównaniem ich z listą zakupów klienta, jak również spowodowanych zniszczeniem dokumentu przez złe warunki atmosferyczne. Z pomocą ponownie przyszła nowoczesna technologia.

Pracownicy zostali wyposażeni w naręczne komputery, które dzięki łączności bezprzewodowej mają stale aktualną informację o stanach magazynowych. Dokumenty wydania towaru drukowane są na bezprzewodowych drukarkach Zebra RW 420. Są one podstawą do uregulowania płatności przy wyjeżdżaniu ze sklepu. Jeżeli klient opuścił sklep bez płatności, numer dokumentu służy do skontaktowania się z danym klientem.

-To rozwiązanie jest szybkie”– mówi Jacob Notlöv, dyrektor zasobów informatycznych ?w Byggmax. – „Przestaliśmy już obsługiwać klientów na podstawie ręcznie wypełnianych kwitów. To zabierało czas, a ze względu na konieczność rozszyfrowania różnych charakterów pisma, było też obarczone dużym ryzykiem błędów. Cały proces od załadunku towarów na samochód po uregulowanie płatności w kasie jest teraz zdecydowanie szybszy. Pozbyliśmy się chaosu, jaki powodowały samochody oczekujące w kolejce. To jest korzystne dla obu stron, klientów i naszych pracowników.

– Dzięki wprowadzeniu prostych rozwiązań opartych na nowoczesnych technologiach można nie tylko rozwiązać kwestie kolejek w sklepach, a same zakupy uczynić bardziej przyjemnymi – mówi Piotr Klepczarek, dyrektor Zebra Technologies na obszar Europy Środkowo-Wschodniej. – Są one także źródłem generowania dodatkowych dochodów ?ze względu na uproszczenie procedur i tym samym zwiększenie ruchu w sklepach.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili