16.8 C
Warszawa
piątek, 24 maja, 2024

Podsumowanie roku 2012 i prognozy na rok 2013 w polskiej branży kontenerowej

Dynamika rozwoju polskich terminali kontenerowych od 2 lat należy do najwyższych w Europie. W ubiegłym roku – podobnie jak w roku 2011 – największy wolumen przeładunku kontenerów odnotowano w Gdańsku. W 2012 roku przeładowano tam 929 tys. TEU, czyli o 26% więcej niż w roku 2011. Najnowocześniejszy w Polsce, gdański terminal DCT, uruchomił w tym roku nowe przestrzenie składowe, dzięki czemu zwiększył swoją obecną przepustowość do 1,25 mln TEU. Docelowo – dzięki inwestycjom w drugi terminal – ma ona osiągnąć aż 5 mln TEU. Liczymy, że zachęci to kolejnych światowych armatorów do wpływania do Gdańska i włączania polskich portów na stałe w swoje pętle transportowe (tzw. loops).


Dzięki wzrostowi przeładunków w polskich portach, nieustannie rozwija się również ich zaplecze. Trzeba bowiem obsłużyć i przetransportować w głąb Polski coraz większą liczbę kontenerów. W 2012 roku firmy z zaplecza kontenerowego, takie jak Balticon SA, PCC Intermodal i OT Logistics, przeprowadziły rekordowe inwestycje, by przygotować się na przyjęcie rosnącej liczby zamówień. Balticon jest dziś jedyną firmą w Polsce posiadającą place depot przy wszystkich morskich terminalach w Polsce. Miniony rok był dla Balticonu czasem dużych inwestycji, zacieśniania współpracy z największymi w Polsce portami i światowymi armatorami. 



Rodzime porty mają bardzo dużą zaletę w porównaniu z portami Europy Zachodniej – możemy szybciej transportować towary na wschód kontynentu i dalej, do Rosji. Dziś – pomimo wyższych nawet o kilkadziesiąt procent kosztów – armatorzy niejednokrotnie decydują się jednak na transport swoich towarów przez odleglejsze porty zachodnioeuropejskie, w obawie przed skomplikowanymi regulacjami i procedurami, które napotykają w Polsce. Chodzi tu przede wszystkim o niejasności związane z przepisami o podatku VAT oraz zapisami w ustawie o ruchu drogowym, na co niejednokrotnie zwracali uwagę przedstawiciele branży. Konieczna jest też dalsza liberalizacja polityki celnej oraz rozwój infrastruktury kolejowej i terminali przeładunkowych.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili