8.4 C
Warszawa
piątek, 19 kwietnia, 2024

Podsumowanie rocznego działania systemu viaTOLL

Wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat na początku lipca 2011 roku było prawdziwą
rewolucją. Archaiczny, deficytowy system winietowy został zastąpiony nowoczesnym rozwiązaniem
elektronicznym, jakie wcześniej wprowadzono m.in. w Austrii czy Czechach. Od roku kierowcy
pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za korzystanie
z określonych fragmentów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA
używając urządzeń pokładowych viaBOX.

Pozyskane środki

W ramach systemu viaTOLL opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9%, a pozyskane
środki trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest
budowa i modernizacja polskich dróg. Dotąd system zebrał ponad 815 mln zł, a więc zgodnie
z planem. Szacuje się, że do końca roku suma pozyskanych środków pokryje poniesione dotąd koszty
budowy systemu. Należy pamiętać, że tak duże inwestycje infrastrukturalne zwracają się przez wiele
lat, a w przypadku systemu viaTOLL zwrot nastąpi już po 18 miesiącach. 1 lipca 2012 roku sieć dróg
płatnych została rozszerzona o kolejnych 320 km (z 1560 km do 1890 km). W przyszłym roku
do systemu zostaną włączone kolejne odcinki dróg, co przełoży się na dalszy wzrost przychodów.

Pozafinansowe efekty – viaTOLL sprzyja ekologii

Ponieważ stawki opłat są najniższe dla pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji
spalin (Euro 5 i Euro 6), przewoźnicy krajowi zaczęli masowo odmładzać swoje floty. Przewoźnicy
zagraniczni zaczęli kierować do naszego kraju coraz nowsze pojazdy. Wyraźnie pokazują
to statystyki. W nawiasach przedstawione zostały wartości sprzed sześciu miesięcy:

Euro 6 – 0,23% (0,20%)
Euro 5 – 26,70% (23%)
Euro 4 – 14,89% (14%)
Euro 3 – 31,54% (33%)
Euro 2 – 17,47% (20%)
Euro 1 – 3,55% (4%)
Euro 0 – 5,58% (5,8%)

Coraz więcej rejestracji zagranicznych

Nadal rośnie udział pojazdów zagranicznych w liczbie wszystkich pojazdów zarejestrowanych
w systemie viaTOLL. Rok temu pojazdy zza granicy stanowiły tylko 30% ogółu, obecnie jest to już
34,5%. Najwięcej rejestracji zza granicy dokonali użytkownicy z krajów takich jak:

Niemcy 7,66% wszystkich rejestracji
Litwa 3,52% wszystkich rejestracji
Czechy 2,89 % (w ciągu trzech miesięcy 2 miejsca do góry)
Rosja 2,85% wszystkich rejestracji
Ukraina 2,78% wszystkich rejestracji
Białoruś 1,75% wszystkich rejestracji
Słowacja 1,59 wszystkich rejestracji
Węgry 1,58% wszystkich rejestracji
Rumunia 1,21 % wszystkich rejestracji
Łotwa 1,09% wszystkich rejestracji

Kierowcy wolą system pre-pay

Aż 78,5% użytkowników zarejestrowanych w systemie viaTOLL rozlicza się za pomocą kont
przedpłaconych (pre-pay), a pozostali wybrali konta z odroczoną płatnością. Polski system jest w tym
względzie ewenementem. W pozostałych krajach Europy te proporcje wyglądają niemal dokładnie
odwrotnie. Obecnie nadal nie widać tendencji, by kierowcy przekonywali się do systemu post-pay,
mimo tego, że jest on wygodniejszą formą rozliczania.

Przewaga najcięższych pojazdów

Nadal nieco około 68,24% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą
lub bez. Drugą co do wielkości grupę (11,29%) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej
12 t. 5,13% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC
powyżej 12 t. 6,25% to autobusy. Przybyło samochodów osobowych i dostawczych z przyczepą
tworzących zestaw o DMC > 3,5t. Jest ich obecnie 7,59% (wcześniej 5,6%).

viaTOLL dla pojazdów o DMC ≤ 3,5 t

1 czerwca 2012 r. system viaTOLL został udostępniony również użytkownikom pojazdów i zespołów
pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, jako dobrowolna alternatywa
wobec obowiązkowej płatności manualnej. Dzięki urządzeniu viaAUTO użytkownicy mogą bez
zatrzymywania wnosić opłaty za korzystanie z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez
GDDKiA. Obecnie są to 103 km autostrady A2 Konin-Stryków (płatna od 1 lipca 2011) i 164 km
autostrady A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica (płatna od 1 czerwca 2012). Dotychczas kierowcy
pojazdów o DMC ≤ 3,5 t nabyli 3,5 tys. urządzeń pokładowych i wnieśli w sposób elektroniczny
do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 125 tys. zł opłat tytułem korzystania z ww. odcinków
autostrad.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili