3.8 C
Warszawa
niedziela, 21 kwietnia, 2024

Plan ratowania motobranży w Federacji Rosyjskiej

W naradach z Szuwałowem uczestniczyli reprezentanci General Motors, Forda, Volkswagena, Toyoty i Renault-Nissana.
Szczegółów rozmów nie ujawniono. Podano tylko, że wicepremier chciał poznać plany tych koncernów przed wyznaczonym na wtorek posiedzeniem rządowej komisji ds. rozwoju gospodarki, które będzie w całości poświęcone przemysłowi motoryzacyjnemu Rosji.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2009 roku w FR sprzedano tylko 990 tys. samochodów osobowych. To aż o 51 proc. mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

Gwałtowne załamanie rynku najdotkliwiej odczuł koncern AwtoWAZ, produkujący Łady. Ogłosił on już, że będzie musiał zwolnić 27,6 tys. ze 102 tys. pracowników.

Fabryka z Togliatti (d. Stawropol nad Wołgą) przyjęła też ambitny program modernizacji, przewidujący zainwestowanie 42 mld RUB (1,4 mld USD) w latach 2011-12 w produkcję nowych modeli.

AwtoWAZ nie ukrywa jednak, że bez pomocy finansowej państwa nie poradzi sobie z restrukturyzacją. Zadłużenie zakładów wynosi obecnie 37 mld rubli (1,23 mld dolarów).

25 proc. akcji AwtoWAZ-u należy do francuskiego Renault. Premier Rosji Władimir Putin zażądał w piątek, aby koncern ten włączył się do ratowania nadwołżańskiej fabryki, w przeciwnym razie – jak zagroził – jego udziały mogą zostać zmniejszone.

Putin zwrócił uwagę, że rząd Rosji wsparł już AwtoWAZ kwotą 25 mld RUB (833 mln USD) bez konsekwencji dla struktury akcjonariatu zakładów.

Renault kupił 25-procentowy pakiet akcji AwtoWAZ-u w lutym 2008 roku, płacąc 1 mld USD. Obecnie papiery te warte są niespełna 200 mln dolarów.

Renault miał też wnieść do kapitału fabryki platformę samochodu Logan, jednak – jak twierdzi strona rosyjska – nie wywiązał się z tego zobowiązania. Logan ma być podstawowym modelem "nowego" AwtoWAZ-u.

Zaprezentowany niedawno plan ratowania zakładów przewiduje, że należący w 100 proc. do państwa Wnieszekonombank wykupi obligacje AwtoWAZ-u na kwotę 40 mld rubli (1,33 mld dolarów), które następnie zostaną przekonwertowane na akcje fabryki. Renault – jeśli nie chce, aby jego udziały zostały rozwodnione – powinien w ramach tej operacji wnieść do kapitału AwtoWAZ-u platformę Logana.

Rosyjscy analitycy podkreślają, że Renault może nie zgodzić się na dodatkową emisję akcji zakładów w Togliatti, a tylko w ten sposób udziały francuskiego koncernu mogą zostać zmniejszone.

Jeśli Putin będzie próbował przeforsować taką decyzję bez zgody Renault, to – ostrzegają eksperci – poważnie podważy zaufanie inwestorów zagranicznych, o które ostatnio tak bardzo zabiega rząd.

Zdaniem rosyjskich specjalistów, Francuzi prawdopodobnie przyjmą "propozycję" rosyjskiego premiera. Zdają sobie bowiem sprawę, że bez pomocy AwtoWAZ nie przetrwa, a jego upadek będzie dla nich oznaczał utratę 1 mld USD, zainwestowanego w Togliatti w zeszłym roku. 

Źródło: pb.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili