23.6 C
Warszawa
sobota, 18 maja, 2024

Nowy Jork miastem pieszych

Miasto z potencjałem

Zawsze zakorkowany, żółty od taksówek, przepełniony dźwiękim syren i klaksonów. To najprostsza charakterystyka Wielkiego Jabłka. Wydawałoby się, że samochód jest dla mieszkańców miasta, podobnie jak dla większości Amerykanów, drugim domem. To jednak tylko złudzenie. Najnowsze badania przeprowadzone przez Departament Transportu wskazują, że 95 proc. pracujących nowojorczyków, korzysta z transportu publicznego, lub przedostaje się do pracy na piechotę. Kolejne badanie sprawdziło jednak, że chodniki zajmują jedynie 11 proc. powierzchni przewidzianej na komunikację, gdy jezdnie aż 89 proc.

Władze miasta postanowiły się za sprawę zabrać i już w lecie odseparowały część chodników od ulic, zapewniając pieszym większy komfort i możliwość odpoczynku na ławkach wśród donic z roślinnością. Pisaliśmy o tym w e-logistyce.pl w sierpniu (Promenada przy Broadwayu). Zbadano również trendy związane z aktywnością w miejscach publicznych w XXI wieku. Okazuje się, że wzrośnie zainteresowanie w uprawianiu sportu i zdrowym stylu życia, podobnie jak partycypacja w wydarzeniach kulturalnych, obcowanie z naturą, spacery po nabrzeżach, dostęp do świeżego powietrza, czy też zainteresowanie w całorocznej aktywności na świeżym powietrzu.

– Nowy Jork posiada najsławniejsze na świecie ulice. Teraz pracujemy nad tym, żeby stały się również najbardziej atrakcyjne dla pieszych i rowerzystów – mówi Michael Bloomberg, Burmistrz Nowego Jorku.

Nowy Jork może to swoim mieszkańcom zapewnić, jednak potrzeba zmian. A tych nie było w mieście od zgoła sześćdziesięciu lat.  Teraz wspólnie z duńskim urbanistą Janem Gehlem, magistrat stworzy nową koncepcję miasta przyjazną dla pieszych i rowerzystów, a przez to i dla natury.

Potencjał jest duży. Dla większości Nowojorczyków, dotarcie do najbliższego przystanku metra lub stacji kolejowej to maksymalnie dwudziestominutowy spacer. Również dotarcie z centrum Manhattanu do nabrzeży (których w całym mieście jest ponad 600 mil) nie zajmuje więcej czasu.

Badania ruchu przeprowadzone na niektórych uliacach prowadzą do ważnych wniosków. Przykładowo na Flushing Main St. udział pieszych w stosunku do przejeżdżających ulicą samochodów jest prawie dwukrotnie większy, podczas gdy powierzchnia chodników stanowi poniżej jednej trzeciej szerokości ulicy. Utrudnieniami są również różnego rodzaju budki i kramy stawiane na chodnikach bez przemyślenia. Powodują one piesze korki.

To wszystko ma się jednak szybko zmienić. Pozostaje życzyć nowojorskim władzom determinacji we wprowadzaniu nowych planów w życie.

mk

źródło: Raport "World Class Streets:  Remaking New York City’s Public Realm"
źródło zdjęcia: www.sxc.hu

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
315ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili