Nowe rozwiązania prawne na kolei

– Polski transport kolejowy sprosta wyzwaniom trzeciego pakietu kolejowego – stwierdził Prezes Zarządu PKP SA, Andrzej Wach podczas konferencji "Nowe Rozwiązania prawne na kolei.

– Rozwiązania zawarte w trzecim pakiecie kolejowym przyczynią się do powstania kolei nowoczesnej, przyjaznej dla pasażera i środowiska, a jednocześnie spójnej pod względem prawnym oraz technologicznym – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt, otwierając konferencję „Nowe podstawy prawne pasażerskiego ruchu w Europie”.

W referacie na temat finansowych aspektów otwarcia rynku przewozów kolejowych w Europie wiceminister J. Engelhardt podkreślił zaangażowanie resortu w prace nad przygotowaniem ostatecznej wersji trzeciego pakietu kolejowego oraz rozporządzenia w sprawie świadczenia usług publicznych. Wskazał również na konieczność inwestowania w nowoczesny tabor. Odnosząc się do kwestii prywatyzacji spółki PKP Intercity potwierdził, że firma powinna zostać sprywatyzowana w pierwszym półroczu przyszłego roku.

Prezes Zarządu PKP SA Andrzej Wach powiedział, że trzeci pakiet kolejowy jest wyrazem konsekwentnej polityki Unii Europejskiej w odniesieniu do transportu, gdyż oparty został na trzech fundamentach wolnego rynku: liberalizacji, globalizacji i konkurencyjności. Jednak liberalizacja nie może być celem samym w sobie i jedynym lekarstwem na podstawowe bolączki transportu.

Polski transport kolejowy sprosta wyzwaniom trzeciego pakietu kolejowego – stwierdził prezes A. Wach – zwracając jednocześnie uwagę, że koleje w nowych państwach członkowskich funkcjonują w gorszych warunkach niż ich odpowiedniki w krajach starej UE. Z tego względu tam, gdzie mamy do czynienia ze spłatą historycznego zadłużenia, powinny podlegać uproszczonym przepisom prawa.

Przewodniczący CER (The Community of European Railway and Infrastructure Companies) Johannes Ludewig powiedział, że konkurencję kolei z transportem samochodowym mogą zapewnić wieloletnie kontrakty na usługi publiczne. Zapewnienie uczciwej konkurencji wymaga rozstrzygnięcia kwestii długów historycznych, gdyż w przeciwnym wypadku operatorzy kolejowi obarczeni bagażem długów nie będą w stanie konkurować z nowymi podmiotami na rynku.

Podczas konferencji, na temat dyrektywy o liberalizacji i rozporządzenia o prawach i obowiązkach pasażerów mówił Peter Farros – szef działu 5 DG TREN Komisji Europejskiej. Elizabeth Jeggle z Parlamentu Europejskiego skupiła się w wystąpieniu na zagadnieniach zawartych w dyrektywie o certyfikacji maszynistów.

O sytuacji w zakresie transportu kolejowego na Litwie oraz Republice Czeskiej mówili Liudmila Zumeriene – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Litwy oraz Vojtech Kocourek – wiceminister transportu Czech.

Konferencja została zorganizowana przez Ministerstwo Infrastruktury, Polskie Koleje Państwowe SA oraz CER – Wspólnotę Kolei Europejskich i Zarządców Infrastruktury pod patronatem Marszałka Sejmu RP Bronisława Komorowskiego. Odbyła się 6 marca br., w Sali Kolumnowej Sejmu RP.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury
źróło zdjęcia: Ministerstwo Infrastruktury

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili