23.3 C
Warszawa
wtorek, 21 maja, 2024

Nowe rozporządzenia dotyczące kolei

Ukazały się dwa nowe rozporządzenia odnoszące się do kolei. Dotyczą zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości.

W dzienniku Ustaw Nr 11 (poz. 64 i 65) ukazały się dwa rozporządzenia Ministra Infrastruktury:
– rozporządzenie z dnia 7 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości;
– rozporządzenie z dnia 7 stycznia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej.
Nowelizacja rozporządzeń wydawana jest w związku z opublikowaniem przez Komisję Europejską nowych decyzji oraz dyrektyw zawierających techniczne specyfikacje dla interoperacyjności kolei dużych prędkości i kolei konwencjonalnych.

Wprowadzone zostały zmiany poprzez przeniesienie wykazu składników interoperacyjności podsystemów transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości do załącznika do rozporządzenia. Dodano jednocześnie odniesienia do nowo wydanej decyzji dotyczącej podsystemu sterowania.

Zmiany odnoszą się do nowo wydanej decyzji dotyczącej podsystemu sterowania – kolej szybka i podsystemów: taboru kolejowego – wagony towarowe, sterowania ruchem kolejowym oraz do decyzji dotyczącej podsystemu ruch kolejowy – kolej konwencjonalna.

Wprowadzono ogólne określenie wymaganej dokumentacji technicznej związanej z przeprowadzoną weryfikacją zgodności podsystemu. Dokumentacja ta ma zawierać m.in. certyfikaty zgodności podsystemu i towarzyszące mu dokumenty, takie jak obliczenia, sprawozdania z kontroli przeprowadzanych przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą oraz ewentualne zastrzeżenia tej jednostki. Dokumenty te nie stanowią części certyfikatu zgodności ani nie stanowią o jego kształcie. Są jedynie częścią dokumentacji technicznej i związane są z procedurą oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości. Z tego względu zapis został umieszczony w projekcie rozporządzenia, a nie w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

W dokumentacji mowa jest też o pośrednich certyfikatach i pośrednich deklaracjach zgodności podsystemu. Terminy te są wprowadzane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Zmiany dotyczą również podsystemów: infrastruktura, energia, sterowanie, tabor, utrzymanie – kolej szybka oraz nowo wydanych decyzji odnoszących się do podsystemów: taboru kolejowego – wagony towarowe, sterowania ruchem kolejowym oraz ruch kolejowy – kolej konwencjonalna.

Rozporządzenia wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
315ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili