Najważniejsze zmiany wprowadzone na podstawie przepisów ADR dotyczą pisemnej Instrukcji Bezpieczeństwa dla Kierowcy tzw. Trem Card. Do tej pory, dokument ten musiał być przygotowany odrębnie dla każdego materiału niebezpiecznego i w języku kraju nadania, odbioru i wszystkich krajów tranzytowych. Teraz, dzięki nowym regulacjom obowiązuje jedna uniwersalna instrukcja dla wszystkich towarów niebezpiecznych, sporządzana w języku zrozumiałym dla kierowcy i członków załogi.
Ważna zmiana dotyczy podmiotu, który jest odpowiedzialny za dostarczenia kierowcy instrukcji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, to przewoźnik, a nie jak było wcześniej nadawca, musi zadbać, aby kierowca posiadał obowiązujące dokumenty. Schenker Sp. z o.o. zdecydował się na inne rozwiązanie. Jako globalny operator logistyczny, który nie posiada własnej floty samochodowej, aby uniknąć wielu tłumaczeń instrukcji, dostarczył ją kurierom, którzy są zatrudnieni przez współpracujących z firmą przewoźników.
Regulacja ADR ujednoliciła także zakres obowiązkowego wyposażenia pojazdu, co ułatwiają racjonalne zachowanie się kierowcy w razie awarii lub wypadku. Zgodnie z przepisami, na stanie jednostki transportowej powinny znaleźć się: klin pod koła dla każdego pojazdu, dwa stojące znaki ostrzegawcze oraz płyn do płukania oczu (płyn nie jest wymagany przy przewozie materiałów wybuchowych klasy 1 i gazów klasy 2). Każdy członek załogi musi posiadać: kamizelkę ostrzegawczą, latarkę, parę rękawic ochronnych i okulary ochronne. Określone zostało także dodatkowe wyposażenie dla materiałów klasy 2.3 (gazy trujące) i klasy 6.1 (materiały trujące) w postaci maski ucieczkowej. W przypadku materiałów klasy 3 (materiały ciekłe zapalne), klasy 4.1 (materiały stałe zapalne), klasy 4.3 (materiały wytwarzające gazy palne w kontakcie z wodą), klasy 8 (materiały żrące), klasy 9 (różne materiały niebezpieczne) obowiązkowe wyposażenie to: łopata, osłona otworów kanalizacyjnych oraz pojemnik z tworzywa sztucznego do ewentualnego zebrania pozostałości.
Co nowe przepisy oznaczają dla przewoźników i kierowców?
Zmiany w przepisach ADR wiążą się z uproszczeniem w stosowaniu regulacji. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki wprowadzeniu jednolitej Instrukcji Bezpieczeństwa dla Kierowców. Ponadto umożliwiają oszczędności w produkcji samej instrukcji.
Korzyścią wynikającą z nowych przepisów jest o, że dzięki jednolitej instrukcji kierowcy w razie wypadku lub awarii będą wiedzieli w jaki sposób się zachować. To zaś przyczyni się do poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drodze. Trzeba przy tym wiedzieć, że pisemna Instrukcja Bezpieczeństwa jest przeznaczona dla kierowcy i określa zasady ratowania życia i akcji ratowniczej bezpośrednio po wypadku lub awarii. Nie jest natomiast przeznaczona dla straży pożarnej i innych służb ratowniczych, które korzystają z dużo bardziej szczegółowych instrukcji postępowania.
Tadeusz Leszczyński, Szef Bezpieczeństwa Produkcji i Ekologii w Schenker Sp. z o.o.