Producenci systemów zabezpieczeń wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku, oferując coraz to nowsze i lepsze rozwiązania zapewniające nie tylko bezpieczeństwo, ale i spokój umysłu. Które z nich warto wykorzystać w branży transportowej?
Podstawowymi produktami stosowanymi do zabezpieczania ciężarówek są kłódki. Pozornie wydają się one elementem prostym, w którym niewiele może się technologicznie zmienić. Producenci unowocześniają je jednak i wzmacniają, zwiększając tym samym trwałość i żywotność oferowanych modeli. Jakość kłódek uzależniona jest od zastosowanej technologii oraz materiałów, z których je wykonano. Największą trwałość wykazują kłódki wykonane ze stali hartowanej z dodatkiem boru. Połączenie to sprawia, że kłódka z jednej strony jest twarda, a więc stawia opór próbom przecinania i piłowania, z drugiej zaś elastyczna, czyli odporna na rozrywanie i pękanie przy uderzeniach. Kabłąk wykonany z tego typu tworzywa znacznie wzmacnia wytrzymałość produktu, wydłużając tym samym czas potrzebny na przepiłowanie czy przecinanie nożycami. Przykładowo – kłódki Abloy z kabłąkiem 8 mm ze stali hartowanej z dodatkiem boru nie można przeciąć nożycami o ramionach do 50 cm. Podczas gdy inne kłódki o takim samym kształcie ze stali hartowanej, lecz bez dodatku boru, takimi nożycami już przetniemy.
Gotowe na walkę z naturą
Producenci zabezpieczeń pracują także nad ciągłym zwiększaniem odporności kłódek na niszczący wpływ warunków atmosferycznych. Modele przeznaczone do ochrony ciężarówek są niejednokrotnie narażane na ekstremalne i zmienne czynniki pogodowe, jak palące słońce, ostry mróz, deszcz, piasek, kurz czy błoto – kwestia odporności na pogodę jest więc w branży transportowej szczególnie istotna. To, jak dana kłódka sprawdzi się w tego typu sytuacjach, określa klasa odporności na warunki atmosferyczne. Ochronie transportu sprostać powinny już modele z klasy 3. Szczególnie ważną cechą kłódek powinna być także możliwość otwarcia kluczem w temperaturze ujemnej.
Wyznacznikiem, który pomoże nam ocenić jakość kłódki, jest również jej klasa wyznaczana przez Polską Normę PN-EN-12320. Do ochrony ciężarówek najlepsze będą te oznaczone klasą 3. lub 4. Jakość kłódki powinna być również uzależniona od obszaru, który ma chronić. Najmocniejsze rozwiązania stosuje się przy zamknięciu kontenera i tylnych wrót. Tutaj warto zastosować produkt klasy 4. ze stali hartowanej z dodatkiem boru o kabłąku o średnicy minimum 10 mm.
Połączenie technologii dla nowych możliwości
Jedną z nowości w branży security, z powodzeniem wykorzystywaną przez firmy transportowo-logistyczne, jest połączenie tradycyjnych, wysokiej jakości rozwiązań mechanicznych z zaawansowaną elektroniką. Kombinacja ta daje ogromne możliwości z punktu widzenia zarządzania i kontroli, a także znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa chronionych obszarów.
System oparty na rozwiązaniach elektromechanicznych umożliwia programowanie czyli zarządzanie prawami dostępu do pomieszczeń czy obszarów. Zarządzający może w prosty sposób tworzyć strefy i określać, które osoby (klucze) mają do nich dostęp. Co ważne – wszystko odbywa się zdalnie, z poziomu komputera podłączonego do sieci. Jest więc możliwość np. wydania kluczy kierowcom i uaktywnienia ich później, w ustalonym czasie, z biura. Elektroniczne klucze mogą być ustawione jako aktywne na pewien okres, uzależniony np. od harmonogramu pracy danego pracownika.
Transport kontrolowany
W obiektach logistycznych bardzo często występuje potrzeba kontroli wejść i wyjść poszczególnych pracowników. Powyższe rozwiązanie sprawdza się również w tym zakresie. W klucze i cylindry wchodzące w skład systemów wbudowane są dzienniki zdarzeń. Użycie każdego klucza użytkownika powoduje zapis daty, godziny i ID wkładki w pamięci klucza. Dzięki temu zarządzający może weryfikować, który użytkownik w jakim czasie używał klucza do otwierania poszczególnych zamków.
Ze względu na bezpieczeństwo bardzo istotną zaletą tej technologii jest szybkość i łatwość zmieniania uprawnień poszczególnych kluczy. W razie zgubienia czy kradzieży któregoś z nich nie musimy wymieniać zamków czy przeprogramowywać systemu. Szybko zmniejszymy uprawnienia konkretnego klucza czyli pracownika, zapewniając tym samym stały poziom ochrony obiektu czy transportu.
Autor:
Grzegorz Korzeniowski,
PEU/LS Manager, Assa Abloy (globalny lider produkcji kompleksowych systemów zabezpieczeń obiektów)