22.9 C
Warszawa
środa, 22 maja, 2024

Mieć parking pod domem

A liczba pojazdów nie maleje

Deficyt miejsc parkingowych to przede wszystkim problem większych miast.
Zauważalne w ostatnich latach inwestycje w infrastrukturę drogową nie są w stanie
zapewnić satysfakcjonującej przestrzeni przeznaczonej dla pojazdów. Jednocześnie
nieustanny rozwój metropolii powoduje dalszy napływ zarówno turystów, jak
i potencjalnych nowych mieszkańców, często zmotoryzowanych. W tegorocznym
raporcie o korkach w największych polskich miejscowościach firma Deloitte zwraca
uwagę, że już w 2009 r. około 60% ludności naszego kraju mieszkało właśnie
w miastach. Ten sam dokument wskazuje niewystarczającą liczbę miejsc
parkingowych jako jeden z gorzej ocenianych przez mieszkańców elementów
organizacji ruchu. Całości obrazu nie poprawiają, pojawiające się co jakiś czas
w lokalnych gazetach czy serwisach internetowych, alarmujące tytuły typu „Zabierają
kolejne miejsca parkingowe w centrum…”. Tendencja do rozszerzania strefy dla
pieszych jest na ogół pozytywnie oceniana. Trzeba jednak równolegle prowadzić
działania na rzecz zapewnienia komfortu również dla kierowców.

Plany i działania

W dyskusjach na temat możliwości rozwiązania tego problemu pojawiają się więc
różne koncepcje, często nawiązujące do doświadczeń innych krajów. Wśród propozycji
wymienić można znany na Zachodzie system parkingów przesiadkowych „parkuj i
jedź dalej”, który umożliwia rozładowanie ruchu samochodowego w centrach. Istotne
jest także odpowiednie wykorzystanie dostępnej przestrzeni, poprzez tworzenie
parkingów w uzasadnionych lokalizacjach (urzędy, obiekty handlowo-usługowe)
oraz zagospodarowanie ogrodzonych barierkami stref stanowiących pobocze jezdni.
Czynnikiem, który od lat niweluje problem zatłoczonych chodników i pasów zieleni są
parkingi podziemne udostępniane w nowo powstających budynkach mieszkalnych i nie
tylko. – Realizacja w centrum Wrocławia takich inwestycji jak Aparthotel Invite
z luksusowymi mieszkaniami czy biurowiec Hubska Center wymaga od nas
zapewnienia miejsc parkingowych zarówno mieszkańcom i pracownikom firm, jak i ich
przyszłym gościom – podkreśla Witold Sadowski z firmy Deka Inwestycje – Parking
podziemny stanowi więc od jakiegoś czasu standard w ofercie deweloperskiej, który
warto jeszcze rozszerzać o pewną liczbę dostępnych miejsc naziemnych. Powstające
w miastach nowe obiekty z takimi parkingami nie rozwiążą oczywiście problemów
komunikacyjnych, jednak stanowią niezbędny komfort dla lokatorów oraz osób
załatwiających swoje sprawy w danej okolicy.

Pomoc idzie nawet z sieci

Niezadowolenie kierowców z obecnego stanu jest widoczne także w Internecie.
Wystarczy wejść na branżowe fora, żeby usłyszeć krytyczne opinie na temat ilości
i jakości parkingów oraz codziennych zachowań ich użytkowników. Jednocześnie
w sieci pojawiają się różnorodne inicjatywy mające ułatwić życie kierowcom, takie jak
serwisy informujące o parkingach dostępnych w poszczególnych miastach. Ciekawym
rozwiązaniem jest też stworzenie portalu będącego kanałem komunikacji pomiędzy
właścicielami samochodów oraz posiadaczami wolnych miejsc parkingowych.
Inwestycje deweloperskie, kreatywność internautów czy analizy specjalistów od

infrastruktury, składają się na istotne działania na rzecz ułatwienia poruszania się
i parkowania w coraz bardziej zatłoczonych miastach. Nie zastąpią one jednak
rozsądnej i przede wszystkim długofalowej polityki władz lokalnych.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili