Mamuty w Garwolinie


Podczas budowy obwodnicy Garwolina, nadzorujący prace archeolodzy natrafili na kości kilku mamutów. 

Od kiedy w roku 1995 weszłą w życie ustawa o ochronie zabytków i dóbr kultury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma obowiązek prowadzić badania archeologiczne na trasie wszystkich przyszłych dróg. Tak było było również tym razem, kiedy podczas wybierania żwiru z przylegającej do budowanej obwodnicy Garwolina żwirowni znaleziono szczątki mamutów.

Na znalezisko składają się kości miednicy, kręgosłupa, żuchwa oraz czaszka małego mamuta.

Jak wygląda proces archeologiczny przy budowie dróg?

W pierwszej kolejności, po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej nowej drogi, przeprowadza się badania rozpoznawcze w obrębie przyszłego pasa drogowego. Kończy je raport stwierdzający ile należy utworzyć stanowisk wykopaliskowych.

W kolejnym etapem jest przeprowadzenie na zlecenie GDDKiA prac badawczych. Muszą one być całkowicie ukończone przed rozpoczęciem budowy, aby w jej trakcie nie powodować opóźnień związanych z “szukaniem skarbów”. Etap ten trwa przeważnie około roku, ale są miejsca, w których może przeciągnąć się nawet do pięciu lat.

Trzeci etap to nadzór archeologiczny nad budową. Wprowadzono go, gdyż jest możliwe, że podczas właściwych prac, konstruktorzy mogą natrafić na nieodkryte wcześniej znaleziska. Może okazać się wówczas, że Wojewódzki Konserwator Zabytków, jeśli uzna to za konieczne, wstrzyma roboty na czas od jednego do sześciu miesięcy.

Przez siedem lat budowy autostrad, poczynając od 1997 roku, przebadano 575 stanowisk o łącznej powierzchni wynoszącej prawie 70 tys. arów. W samym tylko roku 2005 przebadano 190 stanowisk archeologicznych.

Źródło: GDDKiA, 11.09.2006

Exit mobile version