5.6 C
Warszawa
poniedziałek, 22 kwietnia, 2024

Kontenerowce w Gdańsku- jeszcze większe

Jak podał miesięcznik "Nasze MORZE" na swej witrynie internetowej naszemorze.com.pl nowe rekordy wielkości pojemnikowców zawijających do polskich portów padną w maju (ponad 13 tys. TEU i ok. 15,5 tys. TEU) za sprawą statków wprowadzanych na rozwijany serwis AE10. Sam przewoźnik nie podał jeszcze faktu wprowadzenia znacznie większych statków do serwisu AE10 w żadnym oficjalnym komunikacie dla mediów, ale 23 lutego informował o "poważnych zmianach" w serwisie łączącym Północną Europę z Azją, oznaczających "dalszą poprawę obsługi klientów Maersk’a".* Zmiany rozpoczną się w kwietniu 2011 roku (jak wynika z grafiku serwisu AE10 – chodzi o wprowadzanie do rotacji AE10 pierwszego z większych statków – Maersk Elba, 7 kwietnia w porcie Ningbo), a zakończone mają być do czerwca (wyjściem z serwisu ostatniego statku o ładowności ok. 8000 TEU).

Najbliższe zawinięcia nowych rekordzistów wśród największych pojemnikowców odwiedzających kiedykolwiek dotąd polskie porty spodziewane są:
11-14 maja 2011 r. – Maersk Elba (13 092 TEU)
18-21 maja – Maersk Eubank (13 092 TEU)
25-28 maja – Eleonora Maersk (15 550 TEU).
W następnych tygodniach spodziewane są w Gdańsku kolejno: Edith Maersk, Maersk Edmonton, Ebba Maersk, Elly Maersk, Emma Maersk (która zapoczątkowała serię statków typu PS), Eugen Maersk, Maersk Ervin, Maersk Effingham, Evelyn Maersk, Maersk Eubank, Estelle Maersk, itd. Wygląda więc na to, że pojemnikowce o ładowności powyżej 13 lub powyżej 15 tys. TEU będą w terminalu DCT Gdańsk co tydzień – od środy do soboty.*

Łącznie w serwisie zatrudnionych będzie wkrótce jednocześnie 11 statków, w tym osiem po ok. 15 500 TEU oraz trzy po 13 092 TEU ładowności. Tym samym serwis AE10 z zawinięciem do Gdańska stanie serwisem kontenerowym o najwyższej – wynoszącej niemal 14 880 TEU – zdolności przewozowej przypadającej na zawinięcia w ciągu jednego tygodnia ze wszystkich linii Daleki Wschód – Europa, a co za tym idzie – także najwyższej średniej pojemności "tygodniowej" ze wszystkich morskich serwisów kontenerowych świata. Drugi w takim rankingu serwis – MSC Silk – legitymuje się średniotygodniową pojemnością wynoszącą nieco poniżej 14 000 TEU.
Można więc zaryzykować twierdzenie, że serwis AE10 (zawierający zawinięcia także do Gdańska) stał się obecnie "flagowym" (w pewnym sensie najważniejszym) serwisem Maersk Line na trasie Europa – Daleki Wschód. A skoro tak, to zdaniem niektórych obserwatorów całkiem realne wydać się może wprowadzenie w przyszłości do eksploatacji w tym serwisie najnowszych (niedawno dopiero zamówionych) pojemnikowców klasy "Triple E" ("3E") Maersk’a, jednak są to na razie jedynie spekulacje. Z drugiej jednak strony – jeszcze dwa-trzy lata temu wielu nie wierzyło w możliwość regularnego zawijania do Gdańska ośmiotysięczników. Pojemnikowce 3E, budowane w Korei Południowej, mają mieć ładowność po 18 000 TEU. Pierwszy ma wejść do eksploatacji już w 2013 roku.

Pojemnikowce o nominalnej ładowności przekraczającej 15 000 TEU (TEU = ekwiwalent kontenera 20-stopowego), które od maja odwiedzać mają regularnie terminal DCT w Gdańsku należą do typu PS. Pierwszym statkiem z tej serii była Emma Maersk, przekazana do eksploatacji w 2006 roku przez duńską stocznię Odense Steel Shipyard Ltd.

Emma Maersk zawinąć ma do DCT Gdańsk 29 czerwca br.         (Fot.: Maersk Line)

Różne źródła podają zróżnicowane wartości ładowności pojemnikowca Emma Maersk, który w chwili wejścia do eksploatacji, zaledwie niespełna 5 lat temu, zdobył szeroki rozgłos jako największy kontenerowiec świata. Sam operator – Maersk – początkowo podawał oficjalnie jego ładowność w wysokości 11 000 TEU, ale obserwatorzy – analizując cechy, rozplanowanie i wymiary główne statku – od razu oszacowali jego ładowność na znacznie więcej, np. pojawiły się wtedy diagramy z uproszczonymi planami załadunku (sztauplanami) opublikowane przez serwis informacyjny AXS-Alphaliner analitycznej, konsultingowej i brokerskiej firmy BRS Paris, na których wykazywano, że Emma Maersk ma ładowność – w zależnie od konfiguracji – 14 904 lub 15 212 TEU. Po jakimś czasie Maersk zaczął podawać ładowność dla statków klasy PS w wysokości 14 770 TEU lub 15 500 TEU. Zresztą sam armator nie mógł się zdecydować, jaką wartość podawać (mogły to być wszystko prawdziwe wielkości, tylko według różnych, ale nie ujawnionych, nie objaśnionych kryteriów lub zależne od różnych warunków – np. od konfiguracji załadowania). Znaleźliśmy np. zachowaną w archiwum Google starszą wersję strony WWW dotyczącą floty z oficjalnej witryny Maersk Line, na której w tekście wprowadzającym określono ładowność Emmy Maersk na 14 770 TEU, a poniżej (wciąż na tej samej stronie), w tabeli – zestawieniu statków we flocie Maersk’a, przy Emma Maersk i innych statkach serii "PS" (PS-type) figurowała ładowność 15 550 TEU.
Gdy czołowy w branży morskiej dziennik, wydawany w Wielkiej Brytanii "Lloyd’s List" informował 5 stycznia 2009 roku o detronizacji dotychczasowych rekordzistów przez wprowadzony właśnie wtedy do eksploatacji pojemnikowiec MSC Daniella, w tabeli porównującej główne parametry statków Emma Maersk i MSC Daniella podano ich ładowności odpowiednio 11 000 i 13 800 TEU.
Rejestr statków – baza danych IHS "Sea-Web" podaje dla Emma Maersk ładowność 15 500 TEU (którą zapewne należy przyjmować za ładowność maksymalną – liczbę slotów na statku) oraz drugą wartość ładowności – 11 000 TEU @ 14, która dotyczy tzw. "kontenerów statecznościowych" (chodzi o pełnookrętowy jednolity ładunek kontenerów – wszystkie po 14 ton – przy jakim statek spełnia statecznościowe kryteria bezpieczeństwa).
Pełne obłożenie teoretycznej (nominalnej) ładowności kontenerowca Emma Maersk, sięgającej 15 550 TEU, jest dość trudno osiągalne w praktyce, ze względu na konieczność ułożenia na pokładzie 9 warstw kontenerów. Nie wszystkie terminale kontenerowe mają odpowiednio wysokie suwnice, a ponadto nie każdy oferuje odpowiednią głębokość akwenu przy nabrzeżu dla w pełni załadowanych statków tej wielkości. Poza tym, ze względu na nośność i statecznościowe (i inne – np. wytrzymałościowe) kryteria bezpieczeństwa, duża część z tych ponad 15 tys. pojemników i tak musiałaby pozostać pusta).

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili