3.8 C
Warszawa
niedziela, 21 kwietnia, 2024

Jazda na gazie

Instalacje LPG (skrót od ang.  Liquefied Petroleum Gas)  do samochodów z silnikami
benzynowymi swą popularność w Polsce zaczęły zdobywać w latach 90. ubiegłego wieku
i od tego momentu ich montaż sukcesywnie rósł. Szczyt powodzenia zyskały w 2007
roku, kiedy to była bardzo korzystna relacja ceny gazu do benzyny. Fakt ten postanowili
również skrzętnie wykorzystać mechanicy, a warsztaty oferujące montaż instalacji LPG
niekontrolowanie „rosły jak grzyby po deszczu”, do których ustawiały się długie kolejki
chętnych. Niestety bardzo wielu spośród tych serwisów było przypadkowymi, przez co jakość
zarówno usług jak i samych instalacji drastycznie spadała. Wówczas sprawą postanowiła
zająć się Instytut Transportu Samochodowego przeprowadzając liczne kontrole serwisów, co
pozwoliło na minimalizację tych bez odpowiednich kwalifikacji.

Z technicznego punktu widzenia instalacje gazowe nie wpływają na zmianę parametrów
silników. Uważa się, że jazda na gazie powoduje znaczny spadek mocy,
a faktycznie wynosi on zaledwie ok. 4% co dla przeciętnego kierowcy praktycznie nie jest
odczuwalne. LPG ponadto nie zwiększa emisji spalin. Aby tak faktycznie było należy jednak
spełnić trzy podstawowe warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego
modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów i być profesjonalnie
zainstalowana. Dla przykładu jeśli do silnika o mocy 120 kM użyjemy reduktora, nawet najwyższej jakości ale przeznaczonego do jednostki o mocy 80 kM, to możemy mieć
pewność, że silnik prędzej czy później ulegnie awarii. Niestety ciągle niektórzy montażyści
próbują iść na skróty i oferują tanie, niskiej jakości instalacje, które nie są w stanie dobrze
współgrać z silnikami i w efekcie przysparzają więcej problemów niż korzyści. A to właśnie
korzyści ekonomiczne wynikające ze znacznej różnicy cen pomiędzy gazem a benzyną są
głównym aspektem decydującym o zmianie rodzaju paliwa zasilającego.

Najlepsze i najgorsze silniki do „zagazowania”.
Często powstają rankingi jednostek, które doskonale współpracują z LPG i takich, które
takiego towarzystwa zupełnie nie akceptują. „Nie ma silników, których w efektywny
i bezpieczny sposób nie można byłoby przestawić na zasilanie gazem. Problem tkwi jedynie
w odpowiednim doborze, odpowiedniej jakości instalacji i profesjonalnym montażu” – mówi
Piotr Bok, ekspert Motointegrator.pl, szef Działu Instalacje Samochodowe Grupy Inter Cars.
Są oczywiście silniki, szczególnie te wolnossące o małych pojemnościach, które nie
wymagają wysublimowanych technologicznie instalacji i to właśnie o takich jednostkach
zwykło się mówić, że są niemalże stworzone do zasilania gazem. Są również takie
silniki, które wrażliwe są na większą temperaturę spalania gazu w komorze co skutkuje
przedwczesnym wypalaniem gniazd zaworowych. Dlatego wymagają one zastosowania
dodatkowych komponentów np. lubryfikacji czyli dostarczenia do komory silnika płynu, który
powoduje lepsze odprowadzenie ciepła z komory spalania. Im bardziej skomplikowane są
silniki, tym bardziej wymagają wyrafinowanych technologicznie instalacji LPG. W przypadku
instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania cena konwersji
może wynosić nawet do 10 tys. złotych. Wówczas należy dokładnie skalkulować, czy
przestawienie się na gaz zwyczajnie się opłaci tzn. po jaki czasie wartość instalacji nam się
zwróci. Może się bowiem okazać, że taki zabieg jest zupełnie nieopłacalny.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili