Hektary dla portów lotniczych

W poniedziałek decyzję o przyznaniu 18 ha jako darowizny otrzymał samorząd woj. wielkopolskiego. To byłe tereny wojskowe wokół lotniska Ławica, które umożliwią rozbudowę portu cywilnego i przystosowanie go do obsługi EURO 2012. W planach są przebudowa płyt postojowych i poszerzenie drogi kołowania.

— Na jednej z płyt powstanie osiem miejsc postojowych przeznaczonych m.in. dla Boeing 737 czy Airbus 320. Na drugiej będą parkować mniejsze maszyny — mówi Hanna Surma, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

Port Lotniczy Gdynia Kosakowo otrzyma 242 ha.

— To fundamentalna decyzja dla naszej spółki. Gdy samorząd przekaże nam teren, będziemy mogli starać się o pozwolenie na budowę — mówi Janusz Stateczny, prezes portu.

Spółka musi przystosować lotnisko wojskowe do roli lotniska wspomagającego EURO 2012. Koszt przebudowy wycenia na 110 mln zł. W planach są: budowa płyty postojowej, hangaru, strażnicy i systemu nawigacji świetlnych.
Balice zaoszczędzą

Ręce zacierają władze Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Firma otrzyma w drodze użyczenia 33 ha. Do tej pory spółka dzierżawiła część terenów od Agencji Mienia Wojskowego. Za 2 ha lotnisko płaciło miesięcznie 74 tys. zł.

— Jesteśmy w okresie szczytu inwestycyjnego. Przekazanie nieruchomości ma ogromne znaczenie dla przyszłości lotniska. Po rozbudowie koszty dzierżawy byłyby ogromne — mówi Marcin Pulit, dyrektor biura spółki. Ale nie wszędzie jest idealnie. Na razie rozdysponowano około 70 proc. nieruchomości z 5 tys. ha, które przewiduje rozporządzenie do ustawy, bo wnioski są rozpatrywane według zasady: kto pierwszy, ten lepszy. W niektórych przypadkach niekompletne dokumenty wróciły do samorządów w celu uzupełnienia, wydłużając skomplikowaną procedurę. Dlatego część spółek wciąż czeka i wstrzymuje inwestycje.

W tej grupie jest Port Lotniczy Radom. Spółka ma dostosować lotnisko wojskowe do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego.

— Otrzymaliśmy zgodę na użyczenie nam 135 ha, z których korzystamy razem z wojskiem. Jednak dla działalności cywilnej lotniska kluczowe jest 22,5 ha, na które czekamy — mówi Łukasz Skorupski z Portu Lotniczego Radom.

Według masterplanu, na tym terenie powstaną obiekty umożliwiające uruchomienie lotniska: tymczasowy terminal pasażerski, poszerzona płyta postojowa, droga kołowania, wieża kontrolna i strażnica lotniskowej straży pożarnej.

— Wartość tego etapu inwestycji to około 170 mln zł. Całość będzie kosztować 469 mln zł. Jednak bez przekazania tych gruntów inwestycje nie mogą być realizowane. Nie zmienia to znaczenia ustawy, która bez wątpienia jest przełomowa — mówi Łukasz Skorupski. 

Źródło: pb.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili