Gliwice – śląski lider logistyki

Spotkanie było doskonałą okazją dla przedstawicieli operatorów logistycznych, firm deweloperskich, produkcyjnych, inwestycyjnych, handlowych, doradczych, instytucji finansowych, szkół wyższych i samorządów do dyskusji, na temat najnowszych trendów ?w branży oraz ich ewentualnego rozwoju i wpływu na Górny Śląsk, rozwoju sektora motoryzacji, możliwej reindustrializacji czy konsolidacji centrów magazynowych.

Prelegenci poruszali m.in. zagadnienia związane z oceną  najpilniejszych projektów rozwoju sieci transportu kolejowego i drogowego dla wzmocnienia logistycznej konkurencyjności regionu, którą przedstawił Jerzy Polaczek, poseł na Sejm RP, były Minister Transportu (2005-2007). Minister Polaczek wskazywał na szanse, ale również i na zagrożenia, zwłaszcza te polityczne i legislacyjne, w odniesieniu do dalszego rozwoju tego sektora na Górnym Śląsku, dalszych inwestycji infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej.

Uczestnicy spotkania mieli równie okazję zapoznać się z raportem dotyczącym rynku logistyki i magazynów w Polsce w odniesieniu do analizy stanu tego rynku na Górnym Śląsku, którą przedstawił Wojciech Zoń z Jones Lang LaSalle, wskazując wiele czynników, którymi oferta górnośląska przewyższa propozycje branży z innych części Polski (np. cena metra kwadratowego powierzchni, ilość obiektów magazynowych, bogata infrastruktura drogowa i kolejowa).

Gliwicki potencjał logistyczny

– „Gliwice konsekwentnie budują pozycję lidera logistyki w Polsce, są miejscem koncentrującym na swoim terenie naukę i biznes, reprezentowany przez najważniejsze ?i największe światowe przedsiębiorstwa wielu branż przemysłu i usług. W odległości 60 min. jazdy samochodem od Gliwic mieszka ok. 5 mln ludzi, co stanowi wyjątkowy atut miasta ?w zakresie potencjału inwestycyjnego dla firm branży logistycznej” – podkreślił przesłanie tegorocznej konferencji jej gospodarz, Adam Neumann, zastępca prezydenta Gliwic, prezentując najważniejsze walory inwestycyjne i logistyczne miasta, w pierwszej kolejności wymieniając doskonałe położenie wobec najważniejszych szlaków komunikacyjnych Polski, zwłaszcza tych drogowych.

– „To w Gliwicach krzyżują się dwie autostrady A1 i A4. To jedyny taki węzeł w Polsce. To jedyne miasto w Polsce, które na swoim terenie posiada aż 6 węzłów autostradowych, a 4 kolejne znajdują się e jego bezpośrednim sąsiedztwie” – wymieniał wiceprezydent Neumann. W promieniu kilkudziesięciu kilometrów od Gliwic ulokowane są ?4 międzynarodowe porty lotnicze (Katowice, Kraków, Wrocław i Ostrawa), osobowo-towarowy węzeł kolejowy z licznymi bocznicami, usytuowanymi na terenach przemysłowych, czy największy w Polsce port rzeczny na Kanale Gliwickim, którym administruje specjalnie powołana spółka Śląskie Centrum Logistyki, utrzymując tę infrastrukturę w gotowości ?i oczekiwaniu na reaktywację żeglugi śródlądowej w Polsce.

Prezydent Neumann wskazywał nie tylko na istniejące atuty infrastrukturalne Gliwic, które przygotowane są na dalszy rozwój inwestycyjny branż wysokich technologii, logistyki ?i automotive, ale też nakreślił najważniejsze kolejne plany Gliwic w tym zakresie. – „Gliwice mają największy budżet inwestycyjny w Polsce wśród miast tej wielkości. W naszych planach jest m.in. rozbudowa istniejącego lotniska aeroklubowego w Gliwicach i przekształcenie go w średniej wielkości lotnisko biznesowe, przebudowa ścisłego centrum miasta w okolicach dworca kolejowego, gdzie powstanie centralny węzeł przesiadkowy, jak również przekształcenie sporej części nieużytków na kolejne tereny inwestycyjne, obok już istniejących, głównie w ramach gliwickiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej”.

Śląski Klaster Logistyczny

Konferencja była także okazją do podsumowania drugiego roku działalności Śląskiego Klastra Logistycznego, który powstał w Gliwicach. W jego skład wchodzą firmy deweloperskie, operatorzy logistyczni, doradcy, szkoły i uczelnie wyższe oraz instytucje wspierające biznes. Klaster ma za zadanie m.in. promocję lokalizacji i budowę wspólnej kompleksowej oferty logistycznej. W dyskusji, którą prowadził Marek Zuber, ekonomista, analityk rynków finansowych, wzięli udział Józef Gumienny, dyrektor Agencji Rozwoju Regionalnego, Paweł Wojda, dyrektor Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, Piotr Jabłoński, manager spedycji kolejowej Kuehne + Nagel oraz Adam Kuśmierek, dyrektor regionu Katowice DB Schenker. Paneliści wskazywali na atuty dla  podmiotów uczestniczących w Klastrze, ale i dla ich kontrahentów. Głównym celem Klastra jest wspieranie rozwoju branży logistycznej, zwłaszcza poprzez oddziaływanie na decydentów i podejmowane przez nich decyzje polityczne i gospodarcze, koordynacja wspólnych działań w tym zakresie, kształcenie przyszłych kadr poprzez współpracę z szkołami i ośrodkami akademickimi regionu, działania promujące region i wskazywanie na jego atuty inwestycyjne dla branży logistycznej, a w dalszej perspektywie opracowanie kompleksowej, wspólnej dla całego regionu oferty rozwiązań obsługi klientów tego sektora.

Nowe technologie i automotive

Podczas tegorocznej konferencji odbyły się także dyskusje panelowe moderowane przez Marka Zubera oraz  Martę Kuligowską z TVN 24.
W panelu zatytułowanym „Automotive – branża dużego ryzyka czy szansy dla logistyki na Śląsku?” udział wzięli Stefan Moisa, członek zarządu General Motors manufacturing Poland, Tomasz Pałka z Grupy Motoryzacyjnej Deloitte oraz Rafał Orłowski ?z AutomotiveSuppliers.pl. Poruszono kwestie dotyczące analizy stanu obecnego rynku motoryzacyjnego w kontekście kurczącego się rynku sprzedaży aut w Europie, wobec boomu na rynkach rozwijających się na świecie. Przedstawiono plany działania General Motors ?w Gliwicach oraz dokonano oceny sytuacji producentów części samochodowych w odniesieniu do rozwój tych firm na Śląsku.

Z kolei w panelu pn. „Reindustrializacja. Konsolidacja. E-commerce – ważne trendy dla Śląska?” podniesiono kwestie procesów zamykania fabryk w Europie Zachodniej, szans dla Górnego Śląska w kontekście konsolidowania i przenoszenia produkcji oraz konsolidacji obiektów magazynowych w duże centra. Omówiono zjawisko e-commerce i jego potencjału. ?W dyskusji tej uczestniczyli Tomasz Mika, dyrektor Działu Powierzhni Magazynowych i Premyslowych w Polsce z Jones LaSalle, Klaudia Jabłońska z firmy Cursor, Marek Górecki, specjalista ds. e-commerce, dr inż. Aleksander Niemczyk, zastępca dyrektora ds. Rynku z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Na zakończenie tegorocznej konferencji Piotr Ratajczak, kierownik Wydziału Handlowo-Projektowego systemu Asseco Softlab ERP w Asseco Business Solutions S.A. zaprezentował najnowsze rozwiązania informatyczne dla branży logistycznej, usprawniające zarządzanie łańcuchami dostaw i magazynami wysokiego składowania.

Pomimo licznych wyzwań i znaków zapytania, analitycy prognozują dobry rok dla branży magazynowo-logistycznej, która, jak się szacuje przyniesie kilkuprocentową, tendencję wzrostową. Na łagodne miesiące mogą szczególnie liczyć firmy działające na Górnym Śląsku. Dobre połączenia drogowe i bliskość zagranicznych rynków, to najważniejsze atuty regionu, dające śląskiej lokalizacji mocną pozycję na mapie Polski oraz Europy.

– „Logistyka i magazynowanie to cały czas obiecujące branże, choćby ze względu na rozwój handlu internetowego czy procesy relokacji produkcji z zachodu do centrum Europy. By pozyskać inwestorów musimy silnie akcentować atuty Gliwic i Śląska, aby były lepiej zauważalne niż oferta konkurencji. Mamy naturalne predyspozycje, aby utrzymać pozycję lidera centrum logistycznego nie tylko w tej części kraju, ale i w tej części Europy. Firmy logistyczne to bardzo ważni gracze na naszym rynku. Nie zapominamy także o branży automotive, wielu firmach innowacyjnych i ośrodkach badawczo rozwojowych, które działają na terenie miasta, w tym Politechnice Śląskiej, która stanowi swoistą kuźnię kadr nowoczesnej gospodarki. Swojej przyszłości nie wiążemy zatem tylko z jedną branżą” – podsumował Adam Neumann, zastępca prezydenta Gliwic, zapraszając jednocześnie uczestników na trzecią konferencję, która odbędzie się wiosną przyszłego roku.

Tegoroczna gliwicka konferencja logistyczna odbyła się w Gold Hotel Silvia, a jej gospodarzem i organizatorem było Miasto Gliwice. Partnerem organizacyjnym Bluevine Consulting, inicjator i pomysłodawca cyklu „Prospects in Poland”. Partnerami merytorycznymi były firmy: Deloitte, Jones Lang LaSalle, Asseco Business Solutions, Schenker, Cursor, Certo Kancelaria Prawna, Katowice Airport, Agencja Rozwoju Lokalnego, Kuhne Nagel i Goodman.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili