Deklaracja poparcia

35

Zachęcamy wszystkich internautów korzystających z serwisu e-logistyka.pl do poparcia inicjatywy Pana Marka Różyckiego, doradcy transportowego i redaktora kwartalnika "Towary Niebezpieczne"

Transport samochodowy stanowi i stanowić będzie w przyszłości podstawowy sposób przemieszczania towarów i ludzi. Wynika to z faktu, że transport ten charakteryzuje się nieporównywalnym z żadną inną gałęzią transportu zasięgiem, elastycznością, tworzy dużą liczbę miejsc pracy, pobudza wzrost produkcji przemysłowej i postęp techniczny.

Niezmiernie istotną cechą transportu samochodowego pozostaje również jego zdolność do współpracy dynamizującej pozostałe gałęzie transportu. Jednocześnie jednak gałąź ta jest najbardziej obciążona różnego typu podatkami i opłatami oraz ograniczeniami w dostępie do zawodu i rynku (certyfikaty kompetencji zawodowych, licencje, zezwolenia). W ostatnim okresie pojawiły się też utrudnienia związane z brakiem na rynku pracy kierowców zawodowych, którzy w krajach Unii Europejskiej znajdują atrakcyjniejsze niż w Polsce oferty. Sytuacja ta systematycznie się pogarsza, ponieważ przepisy UE stawiają przed przedsiębiorcami i kierowcami coraz wyższe wymagania w zakresie posiadanych kwalifikacji zawodowych i ich aktualizacji. Z niepokojem obserwujemy niezwykle wolne przygotowania do wykonania zaleceń kolejnego unijnego wymogu związanego z obowiązkowym wstępnym szkoleniem kierowców zawodowych i polskiej legislacji w tym zakresie.

Zgodnie z Dyrektywą UE 59/2003 i polskiej ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. 06.235.1701) osoby podejmujące pracę na stanowisku kierowcy zawodowego po raz pierwszy będą musiały przejść obowiązkowe szkolenia wstępne w wymiarze 260 godz. teorii i 20 godz. praktyki. Szkolenia takie ze względu na wymiar godzinowy oraz drogi sprzęt do ćwiczeń praktycznych będą kosztowały kilka tysięcy złotych. Nie jest jasne kto je sfinansuje? A potrzeby w tym zakresie będą znaczne. Szacuje się że rokrocznie zapotrzebowanie na kierowców zawodowych będzie wzrastać o ponad 20 tys. osób. W związku z powyższym konieczne będą działania na szczeblu rządowym i wdrożenia programu pomocowego dla przedsiębiorców, jak to ma miejsce w innych krajach. Np. we Francji koszt takiego szkolenia pokrywa w 51% firma przewozowa i z tego tytułu ma pełny odpis tego kosztu od podatku, 36% stanowi dotacja budżetowa planowana przez Ministrów Edukacji, Pracy i Transportu, a pozostałe 3% pokrywa szkolona osoba. Należy również utworzyć system zachęt dla kierowców z innych krajów poprzez uproszczenie procedur migracyjnych i rezygnację z obowiązku przebywania na terytorium Polski przez 185 dni, aby nabyć prawo do szkolenia. Dobrym rozwiązaniem może być zobowiązanie kierowców do pracy w Polsce, np. przez 5 lat, w zamian za sfinansowanie szkolenia – wszystkie te propozycje wymagają jednak zmian prawnych. Brak jakichkolwiek działań w tym zakresie spowoduje wkrótce załamanie polskiego transportu drogowego, a w ślad za tym innych gałęzi gospodarki narodowej. 

Ze względu na powyższe fakty popieramy działania zmierzające do spowodowania jak najszybciej prac zmierzających do zapobieżenia opisanej powyżej sytuacji.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj