3.4 C
Warszawa
środa, 24 kwietnia, 2024

Czas pracy kierowców

Jak długo musi odpoczywać kierowca, w ciągu dnia czy tygodnia? Co zmienią nowe przepisy?

Kierowcy pojazdów powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej lub samochody osobowe powyżej 9 miejsc łącznie z miejscem dla kierowcy, zatrudnionych zarówno na podstawie umowy o pracę, jaki i umowie cywilnoprawne obowiązuje rozporządzenie WE nr 3820/85, a od 11 kwietnia 2007 r. rozporządzenie WE nr 561/2006. Dodatkowo kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę obowiązuje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, obowiązująca od 1 maja 2004 r.  a także w sprawach nieuregulowanych Kodeks pracy.

Dla kierowców dużych pojazdów zatrudnionych na umowie o pracę albo umowie cywilnoprawnej:

Czas pracy
:

  • Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Może jednak zostać przedłużony do  nie więcej niż 10 godzin i nie częściej niż dwa razy w tygodniu.
  • Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin w tygodniu.
  • Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.


Przerwy
:

  • Podczas jazdy kierowca jest uprawniony do przerwy wynoszącej 45 minut po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu.
  • Od 11.04.2007 r., na podstawie rozporządzenia WE nr 561/2006, 45 minutową przerwę będzie można zastąpić przerwą co najmniej 15 minutową, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut.


Odpoczynek
:

  • Regularny dzienny okres odpoczynku Kierowca może mieć najwyżej 3 skrócone dzienne okresy odpoczynku pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku (nieprzerwany odpoczynek trwający, co najmniej 9 godzin), ale krócej niż 11 godzin.
  • Wymiar dobowego odpoczynku przy prowadzeniu pojazdu przez załogę, będzie wynosił co najmniej 9 godzin, a nie jak obecnie – 8 godzin.
  • Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu 6 dni licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku. W zakresie tygodniowego odpoczynku nowe rozporządzenie wprowadza zasadę, że w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje, co najmniej: dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku (2 x 45 godzin) lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku (45 godzin) i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający, co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu, w którym skrócono odpoczynek.
  • Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem WE nr 3820/85, okres odpoczynku może być skrócony do minimum 36 kolejnych godzin, jeżeli będzie on odbierany w miejscu normalnej bazy lub w miejscu zamieszkania kierowcy, albo do minimum 24 kolejnych godzin, jeśli jest odbierany gdzie indziej.
    o   Każde skrócenie musi być rekompensowane równoważnym okresem odpoczynku odbieranym łącznie przed upływem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym odpoczynek skrócono.

 – Dla kierowców małych pojazdów (na umowie o pracę) przewidzine są przerwy:

  • 15 minut, – gdy dobowy wymiar czasu pracy wynosi, co najmniej 6 godzin. Nie ma możliwości skrócenia;
  • Minimum 45 minut – po 6 godzinach pracy, gdy dobowy wymiar czasu pracy wynosi więcej ni 9 godzin.
  • Przerwę można podzielić na krótsze odcinki, ale wynoszące min. 15 minut;
  • Minimum 30 minut – przy przewozach regularnych po 4 godzinach prowadzenia pojazdu, jeżeli przerwa powyżej 30 minut zakłócałaby miejski ruch uliczny, a ponadto kierowca nie ma możliwości wykorzystania pozostałych 15 minut do których jest uprawniony w ciągu 4,5 godziny prowadzenia pojazdu przed przerwą 30 minutową;
  • Minimum 30 minut – po 6 godzinach pracy, gdy dobowy wymiar wynosi do 9 godzin. Przerwę można podzielić na krótsze odcinki, ale wynoszące min. 15 minut;

– Dla kierowców małych pojazdów (na umowie cywilnoprawnej):
nie stosuje się ani rozporządzenia WE nr 3820/85, ani ustawy o czasie pracy kierowców. Kierowcy ci są w najgorszej sytuacji, ponieważ swoje prawa muszą zagwarantować sobie łączącą między stronami umową.

 

W artykule wykorzystano informacje pochodzące z publikacji “Transport Drogowy w Praktyce – Zbiór aktualnych wymagań i praktycznych rozwiązań dla specjalisty ds. transportu” Wydawnictwa Forum – więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.e-forum.pl

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili