Certyfikat kompetencji zawodowych

250

Certyfikat kompetencji zawodowych jest dokumentem niezbędnym do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Od 1 lipca tego roku, obowiązkiem objęte zostaną również firmy spedycyjne. 

Aby uzyskać certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnik musi posiadać wiedze z wielu różnorodnych dziedzin. Wiadomości, choć przydatne często nie do zgłębienia ze względu na szeroki zakres. Jest, co najmniej trudne, aby opanować cały materiał podczas kursu, który trwa przeciętnie 60 godzin. 

Kandydat na przedsiębiorcę, który będzie wykonywał transporty na terenie kraju musi opanować następujące dziedziny wiedzy:
• prawo cywilne,
• prawo handlowe,
• prawo pracy i zagadnienia socjalne,
• prawo finansowe,
• organizację i zarządzanie przedsiębiorstwem,
• rachunkowość i sprawozdawczość finansową przedsiębiorstwa,
• informacje dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika i krajowego transportu drogowego rzeczy,
• informacje w zakresie bezpieczeństwa ruchu i standardów technicznych pojazdów przeznaczonych do transportu.

Po zdobyciu odpowiedniego poziomu wiedzy, przewoźnik może złożyć wniosek o przystąpienie do egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych. Po złożeniu wniosku w odpowiednim oddziale Instytutu Transportu Samochodowego i wniesieniu opłaty w wysokości 400 zł za egzamin i 300 zł za wydanie certyfikatu, Instytut wyznacza termin egzaminu. Test składa się z 45 pytań dla osób posiadających 5-letnią praktykę na stanowisku szefa firmy, w przeciwnym razie, oprócz testu ozwiązują również zadanie problemowe. 

Przedstawiony zakres tematyczny jest bardzo szeroki. Niewiele osób tak naprawdę posiada kompletną wiedzę we wszystkich z tych dziedzin na raz. W przypaku gdy ktoś prowadzi samodzielnie niewielkie przedsiębiorstwo transportowe, nie będzie się rozliczał na zasadach pełnej księgowości, toteż nie jest dla niego istotna wiedza na temat zawartości bilansu czy rachunku zysków i strat, natomiast jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność, która obliguje go do prowadzenia ksiąg handlowych, jest to już zazwyczaj jednostka większa, w której właściciel samodzielnie nie umie radzić sobie ze "wszystkim" i zatrudnia kompetentnych pracowników. Wychodzi na to, że państwo polskie utrudnia dostęp do branży transportowej dla małych firm, które chciałyby rozpocząć działalność posiadając np. 1 pojazd. 
  
Starający się o certyfikat na transport międzynarodowy, musi dodatkowo zdać egzamin na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźników w międzynarodowym transporcie drogowym. 
JUSTYNA FUJARSKA 

Więcej: Polska Gazeta Transportowa

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj