6.9 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024

ABB zaprezentowała bezemisyjną, elektrycz-ną ciężarówkę

Czerwono-biała e-ciężarówka po raz pierwszy pojawiła się na ulicach szwajcarskiego Berna, transportując bolid Formuły E. ABB będzie wykorzystywać całą flotę takich ciężarówek, co pozwoli ograniczyć emisję CO2 o ok. 400 ton rocznie.

Elektryczny samochód ciężarowy (a konkretnie ciągnik siodłowy) został zaprojektowany we współpracy z firmą E Force One, partnerem ABB w projekcie pilotażowej produkcji ciężarówek. Celem przedsięwzięcia jest skompletowanie  w pełni elektrycznej floty samochodów dostawczych dla ABB w Szwajcarii do końca 2022 roku.

Ciągnik siodłowy jest wyposażony w podzespoły ABB: silnik elektryczny, przekształtnik, układ zasilania pomocniczego oraz systemy akumulatorowe. Akumulatory są ładowane za pomocą szybkich ładowarek ABB Terra 54, które zostały zainstalowane na terenie fabryki firmy w Turgi. Zapewniają zasięg do 300 km. Energia wykorzystywana przez ładowarki będzie pochodziła ze zrównoważonych źródeł, w tym z paneli słonecznych zainstalowanych na miejscu.

Pierwsze dwie ciężarówki będą garażowane w Turgi. Po fazie testów flota 11 samochodów z silnikami Diesla użytkowana dotychczas przez ABB zostanie w ciągu 3 lat zastąpiona flotą e-ciężarówek obsługiwanych przez jednego operatora. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 o 400 ton rocznie bez dodatkowych kosztów eksploatacyjnych.

Rynek samochodowy wyraźnie rozwija się w kierunku elektryfikacji, także w segmencie pojazdów dostawczych i ciężarowych. Wśród przesłanek można wymienić m.in. zaostrzanie regulacji dotyczących dopuszczalnej emisji spalin,  powstawanie stref czystego transportu, do których mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy nisko- i zeroemisyjne, a także rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa. Firmy są więc coraz częściej zainteresowane elektryfikacją floty. Także w Polsce pierwsze instytucje testują wykorzystanie elektrycznych samochodów dostawczych  – mówi Katarzyna Sobótka-Demianowska z ABB.

ABB jako pierwsza firma w Szwajcarii będzie testować możliwości realizacji dostaw za pomocą w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych na stałych trasach między swoimi zakładami (najdłuższa planowana trasa ma 235 km). Po zamontowaniu największego dostępnego akumulatora zasięg wydłuży się nawet do 500 km.

Prototypowe 25-tonowe pojazdy będą wyposażone w akumulatory o pojemności 310 kWh, ładowane nocą w bazie. Silniki ABB o mocy 360 kW gwarantują 2700 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przewożenie 12-tonowych ładunków na standardowych naczepach. Prędkość maksymalna ciągnika siodłowego została ograniczona do 85 km/h. Pojazdy te praktycznie nie emitują hałasu poza odgłosem toczących się opon.

Zintegrowanie całej elektrycznej floty ciężarówek z operacjami logistycznymi ABB istotnie przyczyniłoby się do realizacji globalnego, firmowego planu „Mission to Zero”, czyli budowy neutralnego pod względem emisji CO2 i samowystarczalnego energetycznie ekosystemu dla przemysłu, gospodarstw domowych i miast.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) jest liderem nowatorskich technologii z wszechstronną ofertą dla branż cyfrowych. Obecnie, mając za sobą ponad 130 lat tworzenia innowacji, firma jest czołowym graczem w branżach cyfrowych. Swoją działalność prowadzi w ramach czterech globalnych biznesów – Produktów i Systemów Elektryfikacji, Automatyki Przemysłowej, Systemów Napędowych oraz Robotyki i Automatyki Dyskretnej – wspieranych przez wspólną platformę cyfrową ABB Ability™. Wiodący na rynku biznes ABB Power Grids zostanie w 2020 roku sprzedany firmie Hitachi. ABB działa w ponad 100 krajach świata i zatrudnia około 147 000 pracowników. www.abb.com

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili