24 miesiące funkcjonowania, ponad 1,855 mld zł wpływów

Oznacza to, że projekt w niedługim czasie stał się jedną z najbardziej efektywnych kosztowo inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.  Obecnie  viaTOLL obejmuje blisko 2190 km dróg  krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA.





Wszystkie przychody z Krajowego Systemu Poboru Opłat (viaTOLL i opłaty pobierane manualnie od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4) trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Codziennie  do KFD wpływa  około 3 milionów złotych.  Wszelkie ewentualne wahania w zakresie wysokości  wpływów związane są z sezonowością przewozów. Do tej pory, czyli od lipca 2011r. do końca  czerwca 2013r.  do Skarbu.



Państwa trafiło łącznie 1,855 mld zł. Koszty budowy i uruchomienia systemu, które wyniosły 1,1 mld złotych, zwróciły się już jesienią ubiegłego roku. Przy tak dużej inwestycji infrastrukturalnej wynik ten jest ewenementem  – żaden inny podobny system w Europie nie wygenerował tak szybko zwrotu





W początkowej fazie elektroniczny system poboru opłat viaTOLL obejmował ok. 1565 kilometrów dróg.



1 lipca 2012r. został on rozszerzony o dodatkowe  325 kilometrów dróg, 12 stycznia 2013r. – 140 kilometrów, a 30 marca  – kolejne 160 kilometrów. Obecnie systemem objęte jest blisko 2190 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie całego kraju. Najwięcej, bo aż 294 kilometry dróg płatnych znajduje się w województwie dolnośląskim. Na drugim miejscu jest województwo śląskie, a na trzecim  – województwo wielkopolskie. Najmniejszy, bo  zaledwie 26 kilometrowy fragment sieci znajduje się w województwie świętokrzyskim.


 


System viaTOLL  funkcjonuje  w 14 z 16 polskich województw.  Zgodnie z planem będzie  on jednak sukcesywnie rozszerzany.  Docelowo, w 2018r.  elektroniczny  system poboru opłat viaTOLL  może objąć ok. 7 tys. kilometrów  dróg.  Każdorazowo plany objęcia opłatami nowych odcinków dróg są ogłaszane za pomocą stosownych rozporządzeń Rady Ministrów.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili