Outsourcing w logistyce e-commerce jest w Polsce dość świeżym tematem. Raczkujący na polskim rynku, fulfillment e-commerce interesuje przede wszystkim właścicieli od lat rosnącej liczby sklepów internetowych oraz marketplace’ów. Outsourcing usług logistycznych sprawia, że obsługa sklepów internetowych staje się o wiele mniej czaso- i kosztochłonna. O tym, czym jest fullfillment i co-packing oraz dlaczego warto skorzystać z usługi InPost Fulfillment, opowiadamy w dzisiejszym artykule.

Fulfillment ecommerce – co to takiego?
Fulfillment e-commerce (E-fulfillment) to – mówiąc najprościej – proces wspomagania realizacji zamówień ze sklepów internetowych. Wśród usług, które wchodzą w jego skład, znajdują się usługi logistyczne dla sklepów internetowych, a przede wszystkim :
- przechowywanie towarów,
- konfekcjonowanie produktów (kompletowanie, pakowanie i wysyłka towarów),
- umieszczanie dodatkowych materiałów sygnowanych marką, które trafiają do paczek z towarem, np. materiały promocyjne,
- co-packing (pakowanie towarów, przepakowywanie, wymiana opakowań).
W przypadku biznesów działających w modelu e-commerce, fulfillment jest naprawdę bardzo opłacalny, ponieważ pozwala zamienić koszty stałe (lub ich uniknąć) – związane m.in. koszty magazynowania, koszty zatrudnienia pracowników – na koszty zmienne.
Fulfillment działa w następujący sposób: sprzedawany przez sklep internetowy produkt trafia do magazynu firmy, która świadczy usługi typu outsourcing logistyki dla e-commerce. Następnie, towar przyjmowany jest na stan i udostępniany jest do sprzedaży. Kiedy klient sklepu internetowego zamawia produkt, rolą firmy posiadającej magazyn dystrybucyjny jest, realizacja zamówienia, czyli kompletowanie i pakowanie zamówień internetowych. Dzięki temu logistyka e-sklepów staje się dla ich właścicieli czymś naprawdę prostym i o wiele tańszym niż posiadanie własnego magazynu, w którym odbywałby się ładunek kompletacyjny.
Fulfillment dla e-commerce to stosunkowo świeża usługa w Polsce, z której do tej pory znany był przede wszystkim Amazon Fulfillment Poland (Amazon Fulfillment) czy takie firmy, jak Altmaster oraz Logistiko. Aktualnie usługa pojawiła się również w ofercie InPostu, posiadającego własny magazyn wysyłkowy, jako InPost Fulfillment.

InPost Fulfillment – outsourcing logistyka
InPost to nie bez powodu najlepsza firma kurierska roku 2019. Wieloletnie doświadczenie w branży logistycznej, kadra pasjonatów, pracująca w InPoście, zaawansowane technologicznie rozwiązania i wiele innych aspektów zdecydowało o tym, że logistyka e-commerce, oparta o usługę fulfillment, prędzej czy później musiała znaleźć się w portfolio firmy.
Logistyka dla sklepów internetowych, oferowana przez InPost to przede wszystkim 4 obszary działania:
- odbiór dostaw i przyjęcie towarów,
- magazynowanie towarów,
- obsługa sklepów – obsługa zamówień, kompletacja i pakowanie,
- wydawanie towarów oraz ich dostawa.
Dodatkowo, firma oferuje szereg usług uzupełniających i sprawiających, że śmiało można mówić tu o kompleksowej obsłudze klientów B2B, posiadających własne e-sklepy. Należą do nich chociażby:
- obsługa zwrotów ze sklepów internetowych,
- zakup opakowań,
- dołączanie materiałów sygnowanych marką oraz dokumentów do zamówień,
- etykietowanie.
Logistyka dla e-commerce oferowana przez InPost skierowana jest zwłaszcza do klientów działających w modelu B2C e-commerce, których towary nie ważą więcej niż 30 kg, nie są niestandardowe, ani dłużycowe. Nie oznacza to, że pozostałe firmy nie mogą być obsługiwane przez InPost Fulfillment, ale że podlegają one indywidualnej ocenie, jeszcze przed podjęciem współpracy.
Dlaczego warto skorzystać z usługi InPost Fulfillment?
Za najważniejsze korzyści, jakie niesie logistyka e-commerce oferowana przez InPost, uznać należy:
- zmiana kosztów stałych na zmienne, polegająca przede wszystkim na tym, że dla właścicieli sklepów internetowych wyeliminowane zostają koszty stałe takie, jak: wynajem powierzchni magazynowej, bez względu na skalę sprzedaży w danym okresie czy zatrudnienie pracowników, których rolą jest m.in. przeładunek kompletacyjny;
- eliminacja kosztów ponoszenia inwestycji, np. za powiększenie magazynu, dostęp do najnowszych rozwiązań technologicznych czy optymalizację pracy;
- opłaty typu pay-as-you-go za usługi wspierające prowadzenie e-biznesu, naliczane po realizacji usługi fulfillmentu;
- brak wymaganej minimalnej liczby wysyłek, znanej również, jako minimalna wartość faktury, która często występuje w konkurencyjnych do InPostu firmach – płatność następuje wyłącznie za zrealizowane operacje;
- możliwość efektywnego skalowania e-biznesu bez typowych ograniczeń, np. zbyt małej powierzchni magazynu;
- obsługa wysyłek w rękach profesjonalistów z ogromną wiedzą i wieloletnim doświadczeniem;
- automatyzacja procesu zamówień i logistyki, polegająca na integracji sklepu internetowego z systemem fulfillmentowym InPostu, co pozwala oszczędzać czas i zasoby oraz maksymalnie skrócić proces przetwarzania zamówień;
- pełna transparentność współpracy – w czasie rzeczywistym można obserwować dane na temat statusu dostaw, zamówień i stanów magazynowych;
- zlokalizowanie centrum logistycznego w sąsiedztwie Sortowni Centralnej InPostu, co sprawia, że aż 98% przesyłek (z opcją dostawy za pośrednictwem InPostu) dostarczanych jest do odbiorcy dzień po otrzymaniu zamówienia (późne “cut-off-time” pozwala spakować i wysłać tego samego dnia nawet te zamówienia, które trafiły do sklepu o godzinie 20:00);
- odbiory kurierskie nie stanowią żadnego problemu;
- usługa InPost Fulfillment jest zintegrowana z pozostałymi usługami InPostu (przede wszystkim z usługami InPost Paczkomaty i InPost Kurier);
- podczas realizacji usługi InPost Fulfillment, możliwe jest skorzystanie z ofert innych przewoźników na rynku polskim oraz z opcji przesyłek międzynarodowych.
Więcej informacji na temat usługi typu e commerce logistyka – InPost Fulfillment – znaleźć można pod adresem https://inpost.pl/fulfillment.