22.9 C
Warszawa
środa, 22 maja, 2024

Upadłość indywidualna jako ostateczność

Konsumenci powinni mieć prawo upadłości indywidualnej, ale tylko w jasno określonych przypadkach, tak, aby nie dopuszczać do nadużywania tej instytucji – wynika z ankiety przeprowadzonej wśród renomowanych instytutów spraw publicznych z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, przeprowadzonej przez Instytut Globalizacji.

W związku planowanym Polsce wprowadzeniem instytucji upadłości konsumenckiej, Instytut Globalizacji poprosił o opinie w kwestii upadłości konsumenckiej znanych ekonomistów z uznanych ośrodków naukowo-badawczych: londyńskiego Adam Smith Institute (ASI), Institute of Economic Affairs (IEA) z Wielkiej Brytanii oraz z Centrum Jamesa Buchanana przy George Mason University (GMU) z USA.

– Konsument musi być odpowiedzialny za swoje decyzje dotyczące zadłużania się. W innym przypadku zachodzi możliwość moralnego nadużycia – uważa prof. Philips Booth z IEA. – To niesprawiedliwe, że konsumenci, którzy chcą uczciwie spłacać swoje długi, muszą płacić większe raty, wynikające z większego ryzyka pożyczkodawców – dodaje Booth.

Znany ekspert prof. Todd Zywicki z GMU, zwraca uwagę na podstawie doświadczeń amerykańskich, że upadłość konsumencka musi być rozważana wyłącznie jako forma zabezpieczenia gospodarstw domowych w przypadku wypadków losowych, leżących poza kontrolą pożyczkobiorcy, takich jak ciężka choroba bądź długotrwałe bezrobocie. – Dlatego upadłość konsumencka ma sens tylko wtedy, gdy określi się jasne limity oraz okoliczności, tak aby konsumenci ich nie nadużywali – ocenia Zywicki

– W Wielkiej Brytanii wielu klientów woli ogłosić upadłość, niż spłacać zobowiązania – zauważa dr Eamon Butler, dyrektor ASI. – W ostatnich latach liczba bankructw indywidualnych znacząco wzrosła – dodaje.

Źródło: Instytut Globalizacji

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili