Prace nad przygotowaniem oferty trwały w Poczcie Polskiej od 30 grudnia 2014 r. Oferta, złożona w 4 egzemplarzach, składa się łącznie z 32 segregatorów zawierających ponad 20 tys. stron dokumentacji konkursowej. Na ofertę składają się informacje dotyczące uczestnika konkursu, dokumenty potwierdzające formę prawną Poczty Polskiej, a także dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań związanych z przystąpieniem do I i do II etapu konkursu.
Również Polska Grupa Pocztowa S.A. złożyła w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej ofertę w konkursie na operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016-2025, komentując, że wprawdzie warunki Konkursu uniemożliwiają wyłonienie Spółki jako operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016-2025, to Spółka z pełną świadomością złożyła ofertę, która nie spełnia wszystkich wymogów określonych w dokumentacji Konkursu. Poprzez złożenie oferty Spółka pragnie dać wyraz zainteresowaniu świadczeniem usług powszechnych jako operator wyznaczony. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa nie są przystosowane do sytuacji, w której następuje zmiana podmiotu pełniącego obecnie obowiązki operatora wyznaczonego na nowego operatora pocztowego wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych. Trudno tym samym uznać, że spełniają one wymogi wynikające z przepisów unijnych, które nakazują, aby procedura wyboru operatora wyznaczonego oparta była na zasadach przejrzystości, niedyskryminacji i proporcjonalności. W ocenie Spółki, dla rozwoju konkurencyjnego rynku, zasadne jest przełamanie monopolu Poczty Polskiej S.A. Niestety przy obecnych warunkach Konkursu zmiana istniejącego stanu rzeczy będzie niezwykle trudna.
Rozstrzygnięcie konkursu
Zgodnie z przepisami, konkurs na operatora wyznaczonego, który będzie świadczył usługi powszechne w latach 2016 – 2025 będzie przeprowadzony w dwóch etapach. W pierwszym etapie Komisja Konkursowa ocenia, analizuje i weryfikuje oferty Uczestników konkursu w oparciu o dokumenty i informacje zawarte w ofercie. Na tym etapie Komisja oceni czy Uczestnik „spełnia” lub „nie spełnia” warunków wymienionych w ogłoszeniu i dokumentacji konkursowej. Jeżeli oferta spełnia wszystkie warunki zostaje zakwalifikowana do drugiego etapu postępowania, w trakcie którego Komisja dokonuje oceny punktowej ofert. Oceniane będą między innymi kryteria zachowania ciągłości świadczenia usług powszechnych, zdolności realizacji zadań operatora wyznaczonego, w tym wykonywanych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego.