Specjalizacja orężem polskiej logistyki

47

Jeden z aspektów dostosowawczych stanowi specjalizowanie się w konkretnych dziedzinach gospodarczych. Przykładowo: nie jest niczym nowym magazynowanie palet czy paczek o standardowych, kwadratowych wymiarach. Wyzwaniem dla powierzchni magazynowych jest zmierzenie się na przykład z logistyką materiałów POS (w wolnym tłumaczeniu: materiałów wsparcia sprzedaży).


 


Segment ten stanowi problematyczny temat z powodu swojego zróżnicowania, ponieważ zawiera w sobie wszelkie gadżety reklamowe, od breloków i czapek, przez plakaty i standy, po bannery oraz wszelkie pomysły specjalistów od marketingu. Mnogość form sprawia, że „tradycyjny” magazyn może nie podołać płynnej logistyce tych produktów. Dlatego powstają firmy specjalizujące się właśnie w zarządzania materiałami POS, aby sprostać wymaganiom branży – jedną z nich jest XBS Group oferująca outsourcing logistyczny.


 


Charakter produktów wsparcia sprzedaży wymusza na organizacjach tego typu specjalną strategię w zakresie logistyki magazynowej. Niezbędne okazują się dobrze rozwinięte sieci magazynów i centrów dystrybucji. To samo tyczy się punktów sprzedaży, za którymi stoją przedstawiciele handlowi. W tym wypadku najskuteczniejsza współpraca przebiega między firmami podobnej wielkości. Organizacja marketingowa o zasięgu krajowym osiąga najlepsze rezultaty dzięki wsparciu firmy logistycznej, posiadającej bardzo rozbudowaną siatkę połączeń między swoimi punktami spedycyjnymi i magazynowymi. Dzięki temu można uniknąć problemu nadwyżki materiału w magazynie i straty czasowej handlowca. Co więcej: dzięki takiej kooperacji handlowcy mogą zaoszczędzić nawet do 12% swojego czasu pracy, co ma proste przełożenie na ich lepszą efektywność.


 


Stosunkowo wąskie specjalizacje mogą być również dobrą metodą konkurencji ze światowymi graczami, którzy wkraczają na polski rynek. Jednym z takich przykładów jest wykupienie Poltrafu przez UPS w styczniu tego roku. Co prawda w tym przypadku sedno stanowi poszerzenie swoich kompetencji logistycznych w dziedzinie farmaceutycznej, ale jednocześnie dowodzi wysokiego zainteresowania naszym rynkiem. W takiej sytuacji istniejące już na polskim rynku spółki powinny być przygotowane na ewentualne odparcie konkurencji takich koncernów. Posiadając w Polsce firmę zapewniającą optymalne rozwiązania z zakresu zarządzania materiałami POS, nie powinniśmy się martwić o wejście innego gracza. Poniósłby on zbyt duże koszty zainicjowania tutaj swojej działalności, przy relatywnie niskim zysku i mnogiej konkurencji.


Źródło: SBX Group

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj