5.6 C
Warszawa
poniedziałek, 22 kwietnia, 2024

Projekt Narodowego planu wdrażania ERTMS

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt Narodowego planu wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS. Plan zostanie teraz przekazany do Komisji Europejskiej.

Europejski system zarządzania będzie częścią planu wdrażania ERTMS we wszystkich państwach Unii Europejskiej. ERTMS (European Railway Traffic Management System) stanowi jedno z kluczowych przedsięwzięć, których celem jest zapewnienie jak największej interoperacyjności transportu, szczególnie kolei w Europie. 

W praktyce oznacza to, że tabor taki może poruszać się po interoperacyjnej infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach i wymiany lokomotyw oraz maszynistów. 

Zagadnienie interoperacyjności dotyczy zarówno linii nowobudowanych jak i modernizowanych, włączanych w europejski system kolejowy. Unia Europejska dąży do utworzenia jednolitego, europejskiego Systemu Kolejowego, w którym właściciele interoperacyjnej infrastruktury kolejowej dopuszczać będą do ruchu interoperacyjny tabor różnych przewoźników, realizujących przewozy osób i towarów.

Posiadanie planu wdrażania ERTMS ma istotny wpływ na możliwość wykorzystania funduszy UE na inwestycje infrastrukturalne w okresie 2007-2013. Korzyści z wdrożenia ERTMS w odniesieniu do podsystemu ETCS to przede wszystkim: zwiększenie zdolności przepustowej, która w zależności od warunków lokalnych może wzrosnąć w granicach 2-8%, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów (obecnie bezpieczeństwo ruchu pociągów i wspomaganie maszynistów zapewnia ponad 20 różnych systemów, które nie są ze sobą kompatybilne) oraz poprawa niezawodności urządzeń. 

Narodowy Plan Wdrażania ERTMS ma bezpośredni wpływ na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Telekomunikację Kolejową Sp. z o.o. Zgodnie z zapisami Projektu Narodowego Planu Wdrażania ERTMS w Polsce: PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna jest za nadzór nad realizacją wdrożenia ETCS na liniach kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji ETCS, które zostały przekazane do eksploatacji. Telekomunikacja Kolejowa odpowiedzialna jest za nadzór nad realizacją wdrożenia GSM-R na liniach kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji GSM-R, które zostały przekazane do eksploatacji.

Narodowy Plan Wdrażania ERTMS ma także bezpośredni wpływ na przewoźników kolejowych (w tym między innymi PKP CARGO, PKP InterCity, PKP Przewozy Regionalne) posiadających tabor trakcyjny. Plan zakłada wyposażenie taboru trakcyjnego w pokładowe urządzenia GSM-R oraz podjęcie działań dla jak najszerszego wyposażenia taboru trakcyjnego w pokładowe urządzenia ETCS.
Narodowy Plan Wdrażania ERTMS stanowi deklarację woli a nie zobowiązanie Strony polskiej. Jego realizacja możliwa jest jedynie przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu dofinansowania ze środków UE.

Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym jest elementem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako beneficjenci środków zostały ujęte dwa podmioty: PKP Polskie Linie Kolejowe (ERTMS/ETCS) i Telekomunikacja Kolejowa (ERTMS/GSM-R). Należy jeszcze dodać, że każdy projekt inwestycyjny współfinansowany ze środków UE w wysokości powyżej 30% dotyczący modernizacji linii kolejowej musi zawierać komponent interoperacyjności.

Więcej: Ministerstwo Transportu
e-Logistyka.pl

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili