18.9 C
Warszawa
piątek, 24 marca, 2023

Porty kontenerowe nowym impulsem do rozwoju rynku powierzchni magazynowych w Polsce

Jak wynika z opracowania, rozwój terminali kontenerowych w portach, zwłaszcza tych głębokowodnych, będzie wpływał korzystnie na rozwój rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych w kraju, szczególnie w regionach nadbrzeżnych. Co więcej, napływ towarów i otwarcie nowych możliwości transportowych będzie stymulować rozwój sektora logistycznego, w tym centrów przeładunkowych zlokalizowanych w całej Polsce.



Polska bramą do krajów Europy Środkowo-Wschodniej



Trzech z siedmiu sąsiadów Polski nie posiada dostępu do morza. Tym samym, korzystne położenie geograficzne Polski rozszerza zasięg naturalnego zaplecza krajowych portów kontenerowych o kraje ościenne. Dodatkowo, inwestycje w krajową infrastrukturę kolejową, intermodalną oraz drogową (A1,S3), skracające czas dojazdu z południa Polski, a także usprawnienie połączeń z krajami sąsiadującymi, wzmacniają konkurencyjność polskich terminali kontenerowych na europejskiej mapie logistycznej, czyniąc z nich atrakcyjny punkt przeładunkowy dla towarów transportowanych do całej Europy Środkowo-Wschodniej.



Wsparcie dla rynku magazynowego na północy Polski



Rozwój polskich portów kontenerowych ma szansę stać się motorem napędzającym wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe, nie tylko na północy Polski, ale – w konsekwencji usprawnienia sieci dystrybucji – i na terenie całego kraju. Z badań przeprowadzonych przez Jones Lang LaSalle wynika, że aż 48% respondentów planuje w ciągu najbliższych lat zwiększenie swojej obecności w magazynach na wybrzeżu, co w większości wypadków będzie efektem poszerzenia naturalnego zaplecza polskich portów oraz zwiększenia ich przepustowości. Jest to znaczący wynik, zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę, że obecnie udział regionu Polski Północnej w całkowitych zasobach magazynowych w Polsce wynosi jedynie nieco ponad 3%.



Ewolucja polskich portów kontenerowych nie przekłada się jeszcze w widocznym stopniu na zapotrzebowanie na obiekty magazynowe na omawianym w raporcie obszarze. W perspektywie kilkuletniej można się jednak spodziewać stopniowego ożywienia i korzyści, wynikających z efektu synergii. Rosnące przeładunki będą stymulować wzrost popytu na powierzchnie magazynowe. Z kolei nowe inwestycje w obiekty tego typu będą czynnikiem wpływającym na wzrost atrakcyjności oraz znaczenia samych portów w organizacji łańcucha dostaw, co z pewnością przyciągnie nowych kontrahentów.



Nowy format magazynowy



Obiekty magazynowe funkcjonują w portach lub ich bezpośrednim sąsiedztwie już od dawna, jednak dotychczas służyły one zazwyczaj do składowania i konsolidacji. Budowa nowoczesnych okołoportowych hal magazynowych klasy A, odpowiadających oczekiwaniom najbardziej wymagających firm, jest w Polsce koncepcją relatywnie młodą. Już teraz obserwujemy stopniowy wzrost ich znaczenia, szczególnie wśród operatorów logistycznych. Dzięki zapleczu magazynowemu w pobliżu terminali kontenerowych przedsiębiorstwa mogą obniżać koszty transportu czy wynajmu kontenerów, przyspieszać proces dotarcia produktu na rynek i obniżać ryzyko uszkodzeń towaru. Dodatkowo, jest to rozwiązanie obniżające szkodliwy wpływ na środowisko poprzez redukcję emisji CO2, co może mieć szczególne znaczenie dla zachodnich zleceniodawców. Magazyny takie mogą też być potencjalnie wykorzystywane do przechowywania produktów będących przedmiotem transakcji na rynkach kontraktów terminowych np. kawy, kakao lub metali, co może otworzyć nowe możliwości na polskim rynku.

Pierwszy okołoportowy obiekt magazynowy klasy A powstał w sąsiedztwie gdańskiego DCT. Pomorskie Centrum Logistyczne ma docelowo osiągnąć łączną powierzchnię 500 000 mkw., czyli ponad dwa i pół razy więcej niż wynoszą obecne nowoczesne zasoby magazynowe w rejonie Trójmiasta. Kolejny magazyn tego typu powstaje w porcie w Gdyni. W kwietniu 2014 r. inwestor odda do dyspozycji firm 16 500 mkw. powierzchni.



Szanse dla krajowej logistyki



Spodziewany wzrost zdolności przeładunkowej portów oraz rosnąca liczba kontenerów będzie stymulować rozwój rynku logistycznego w Polsce. Beneficjentami zostaną przede wszystkim terminale intermodalne ulokowane w różnych częściach kraju, zwłaszcza w ośrodkach przemysłowych i w punktach będących ważnymi węzłami w komunikacji krajowej i zagranicznej.

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
312ObserwującyObserwuj
spot_img

Prowadzisz firmę transportową? Zobacz, jakie możliwości dają Ci nowe technologie!

Funkcjonowanie firmy z branży logistycznej to złożony i wieloetapowy proces. Nowoczesne systemy pozwalają na pełną kontrolę nad różnymi zagadnieniami, w tym czasem pracy kierowców,...

Z ostantiej chwili