5.6 C
Warszawa
poniedziałek, 22 kwietnia, 2024

Nowy ROPAX dla Polskiej Żeglugi Morskiej

Dwie największe firmy morskie Szczecina wznawjają po latach współpracę

Największy polski armator zamówił w Stoczni Szczecińskiej Nowa dwa statki typu ro-pax o nośności ok. 8000 DWT i pomieszczeniach dla 300 pasażerów dla obsługi połączeń bałtyckich. Operatorem statków będzie Unity Line.

Przekazanie jednostki do eksploatacji nastąpi w kwietniu 2010r.

Głównym projektantem jest pan inż. Stanisław Domagałło.

Opis jednostki:
Nowy prom pasażersko – samochodowy (ROPAX) jest przeznaczony do eksploatacji na Bałtyku, może być również eksploatowany na Morzu Północnym jak również wykonywać krótkie rejsy międzynarodowe.

Jest to statek dwuśrubowy z siłownią na rufie i nadbudówką usytuowaną w części dziobowej.

Napęd stanowią dwa silniki średnio-obrotowe o mocy 10800 kW każdy, pozwalające osiągnąć prędkość 22 węzły. W skład elektrowni wchodzą trzy główne agregaty prądotwórcze i dwie prądnice wałowe napędzane silnikami głównymi poprzez przekładnie redukcyjne a także agregat awaryjny.

Dla ładunków samochodowych przeznaczono ładownię dolną, pokład główny i częściowo otwarty pokład górny. Ogółem przewidziano ok.3000m linii jezdnych do przewozu pojazdów samochodowych.

Do za i wyładunku przewidziano furto-rampę rufową, furtę dziobową z rampą dziobową, rampę z pokładu głównego do dolnej ładowni i rampę przestawną z pokładu głównego na pokład górny. Statek będzie również przystosowany do bezpośredniego załadunku / wyładunku na pokład górny ze specjalnego stanowiska – rampy w istniejącej i rozbudowywanej części portu w Trelleborgu.

Dużą manewrowość statku w trudnych warunkach pogodowych (co jest bardzo istotne dla sprawnego, bezpiecznego i terminowego wejścia/wyjścia z portu) zapewniają dwa dużej mocy dziobowe stery strumieniowe (2300kW każdy), ster strumieniowy rufowy (1200kW) i dwa specjalne stery o wysokiej efektywności a także śruby nastawne napędu głównego.

Dla potrzeb sprawnego za i wyładunku a także dla stabilizacji statku w warunkach sztormowych przewidziano aktywny system stabilizacji przechyłów.

Statek będzie wyposażony w systemy nawigacji i łączności wg najnowszych wymagań.

Kadłub i napęd będzie odpowiednio wzmocniony do żeglugi na Bałtyku w warunkach zimowych.

Dla pasażerów i kierowców przewidziano 100 kabin dwu i cztero-osobowych (w tym 8 typu „luks”) oraz 60 miejsc siedzących w fotelach lotniczych – łącznie dla 344 osób.

Dla załogi przewidziano kabiny jedno i dwuosobowe – łącznie dla 54 członków załogi.

Pasażerowie i załoga rozmieszczeni są na oddzielnych pokładach.

Dla pasażerów przewidziano kafeterię na ok.230osob, dwie sale telewizyjne – każda z oddzielnym barem, część rozrywkową z barem i dyskoteką, automaty do gier w oddzielnym pomieszczeniu, sklep itp. Pomieszczenia te jak i blok recepcyjno – bagażowy rozmieszczono na jednym poziomie.

Przewidziano dwie windy osobowo towarowe łączące rejon pasażersko załogowy z pokładami samochodowymi oraz jedną windę pasażersko towarową obsługującą rejon siłowni.

Podstawowe parametry statku:

Długość całkowita: ok. 207 m
Szerokość: 27.00 m
Wysokość do pokładu górnego: 15.55 m
Zanurzenie: ok. 6.30 m
Prędkość: ok.22.00 w
Nośność: ok. 8000 ton

W ciągu 5 lat od swojego powstania Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. wypracowała trwałą pozycję wśród najważniejszych stoczni w Europie i znaczące miejsce w świecie. Od początku powstania SSN przekazała do eksploatacji 35 jednostek za ponad 5,5 mld zł.

Portfel zamówień Stoczni Szczecińskiej Nowa obejmuje 33 statki o łącznej wartości ponad 1.8 mln USD, w tym:

–3 chemikaliowce , 40.000 DWT
–9 kontenerowców do przewozu 3 100 kontenerów,
–8 kontenerowców do przewozu 2 800 kontenerów,
–5 kontenerowców do przewozu 1 700 kontenerów,
–6 statków con-ro (2.900 m linii jezdnych, 640 kontenerów),
–2 statki wielozadaniowe, 21.500 DWT

Produkowane przez stocznię jednostki były wielokrotnie wyróżniane w kraju i za granicą. Królewski Instytut Architektury Okrętów (The Royal Institution of Naval Architects) wyróżnił wśród “Significant Ships” w 2006 roku m/v „TIMCA” zbudowaną w naszej szczecińskiej stoczni.

PŻM aktualnie realizuje program inwestycyjny, zakładający zrealizowanie zamówień na 34 nowe statki do 2015 roku, w tym jednostek typu handy – size oraz panamax. W 2005 roku weszły do eksploatacji m/s Kujawy, m/s Mazury, m/s Podhale oraz m/s Warmia. Wszystkie statki zbudowane w stoczni chińskiej Xingang posiadają nośność 38.000 dwt każdy. Z tym nowoczesnym i mającym stosunkowo niską średnią wieku tonażem Polska Żegluga Morska pozostaje niezmiennie bardzo konkurencyjnym partnerem na międzynarodowym rynku żeglugowym.

W chwili obecnej PŻM posiada ogółem 82 statki o łącznej nośności 2,1 mln. dwt. Są to masowce w grupach: coaster 4 400 dwt., liczna grupa handy-size oraz panamaxy 73 500 dwt. Poza masowcami PŻM posiada 4 siarkowce oraz promy m/f Polonia oraz m/f Gryf zarządzany przez Unity Line Szczecin.

POLSKA ŻEGLUGA MORSKA to jeden z największych w Europie przewoźników suchych ładunków masowych. Udział armatora w globalnym rynku przewozowym tego sektora przekracza 1 procent, co daje firmie miejsce w pierwszej dziesiątce największych armatorów na świecie. Ponadto PŻM dysponując flotą nowoczesnych, specjalistycznych zbiornikowców jest również liderem w światowym transporcie siarki płynnej drogą morską.

e-logistyka.pl

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili