3.8 C
Warszawa
niedziela, 21 kwietnia, 2024

InPost radzi

Rafał Brzoska, prezes zarządu firmy InPost przedstawił praktyczne aspekty świadczenia usług pocztowych przez niezależnego operatora. Okazją była konferencja „Rynek usług pocztowych w Polsce 2007”.

Odbywająca się już po raz czwarty konferencja poświęcona rynkowi pocztowemu pozwoliła przyjrzeć się z bliska projektowi trzeciej dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie liberalizacji usług pocztowych w krajach Wspólnoty. W przypadku Polski interesariuszami tego aktu  są trzy grupy podmiotów. Z jednej strony występuje operator narodowy – Poczta Polska, z drugiej operatorzy niezależni, natomiast nad całością czuwa państwowy regulator – Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Szczególnie ciekawym zagadnieniem prezentowanym podczas konferencji był przykład firm, które starają się przełamać państwowy monopol i korzystając z częściowego uwolnienia rynku, próbują swoich sił w nierównej walce. Próbę omówienie sytuacji niezależnych operatorów podjął Rafał Brzoska, prezes InPost. Przypomniał, że na naszym rynku funkcjonuje 156 operatorów pocztowych. Należy jednak pamiętać, że połowa z nich jest uśpiona, nie prowadzi żadnej działalności. Dużą część funkcjonuje jedynie na rynkach lokalnych, natomiast operatorów globalnych jest niewielu. W wystąpieniu prezesa Brzoski nie zabrakło odniesienia do Poczty Polskiej, jednak co ciekawe, jego zdaniem, to nie operatorzy niezależni są zagrożeniem dla krajowego monopolisty, lecz poczty zagraniczne, które będą mogły wejść na nasz rynek już na początku 2009 roku.

Biorąc pod lupę kilkumiesięczną działalność InPostu, Rafał Brzoska omówił podstawowe trudności z jakimi spotykają się niezależni operatorzy. Kluczową i bardzo problematyczną kwestią jest obowiązek wprowadzenia do sierpnia 2008 roku tzw. euroskrzynek, czyli skrzynek pocztowych umożliwiających dostęp dla innych niż Poczta Polska operatorów. Obecnie, klucze do istniejących skrzynek posiadają jedynie listonosze pracujący u monopolisty, co utrudnia konkurencji dotarcie do klientów indywidualnych. Zdaniem Rafała Brzoski prace zmierzające do wprowadzenia euroskrzynek są w Polsce na tak wczesnym etapie, że jeśli spółdzielniom mieszkaniowym uda się wymienić zaledwie 35 proc przed połową 2008 roku, to będzie to odebrane jako sukces.

Ale to nie jedyna zapora. Potężnym problemem są ograniczenia kapitałowe – działalność operatora pocztowego jest bardzo kosztochłonna, obarczona dużym ryzykiem i nie przynosząca zysku w krótkim czasie. Z drugiej strony, już za dwa lata mogą się u nas pojawić gracze z Europy Zachodniej, posiadający nie tylko duże rezerwy finansowe, ale dodatkowo ugruntowane na polskim rynku przyczółki w postaci firm kurierskich.

Kłopoty występują również w innych dziedzinach. Jedną z nich są sprawy kadrowe – nie tak łatwo pozyskać do pracy listonosza. InPost przyjął strategię, że to właśnie listonosz jest kluczowym ogniwem całego procesu. Takie podejście, gwarantujące długoterminowy sukces, wiąże się jednak z wysokimi kosztami szkolenia i doskonalenia kadr.

Ważnym aspektem są rozwiązania logistyczne i ułatwiony dostęp do infrastruktury. Przykładowo Deutsche Post już teraz pracuje nad sposobem udostępnienia swoich HUBów i sortowni operatorom niezależnym. W naszych warunkach ten problem nie jest w ogóle poruszany.

 Zastanawia kwestia legislacji, w której niewiele zostało ustalone. Nikt do końca nie wie jak będzie wyglądała sytuacja po sierpniu 2008, czy styczniu 2009.

Jednak rynek operatorów pocztowych niesie z sobą również szanse. Jedną z nich jest wymóg innowacyjności i duże możliwości rozwoju. Coraz więcej szans zaczyna pojawiać się w Internecie. Rośnie znaczenie reklamy, jako narzędzi służącego do zaistnienia w świadomości klientów, czy też promocji nowych usług.

Zdaniem prezesa Brzoski, podstawowymi problemami na tym rynku pozostają braki kadrowe i niska wydajność, związana w szczególności z brakiem euroskrzynek. Również klienci wysoko stawiają poprzeczkę – oczekują atrakcyjnych cen, terminowości dostaw, wysokiej jakości świadczonych usług oraz dużego zasięgu działania.

Michał Krzak

e-logistyka.pl

Powiązane Artykuły

Jesteśmy również na

4,159FaniLubię
316ObserwującyObserwuj
318ObserwującyObserwuj
spot_img

Praca w Motorola Supply Chain & Procurement, czyli jak wygląda bycie Motorolaninem

Przyświeca nam jeden cel – pomagać innym, aby w najważniejszych momentach stawali na wysokości swoich zadań. Wartości firmy są dla nas fundamentem wszystkich działań....

Z ostantiej chwili